Το στοιχείο της Φωτιάς - Η σημασία και η ερμηνεία του στον αστρολογικό χάρτη
Στους Πυθαγόρειους είναι το πρώτο από τα 4 Στοιχεία της δημιουργίας
Στην Αλχημεία, πριν από την έννοια των στοιχείων, έχουμε τέσσερις βασικές ιδιότητες στη φύση που, από τον συνδυασμό τους, προκύπτουν τα τέσσερα στοιχεία: το θερμό, το ψυχρό, το υγρό και το ξηρό.
Το στοιχείο της Φωτιάς είναι συνδυασμός θερμού και ξηρού.
Το στοιχείο της Φωτιάς αντιστοιχεί στη διαισθητική λειτουργία (μία από τις δύο δευτερεύουσες ανθρώπινες λειτουργίες) στην τυπολογία του Jung, στις Ράβδους (μπαστούνια) του Ταρώ και στον «Αιματώδη» τύπο του Ιπποκράτη.
Τη διαισθητική λειτουργία πολλοί θα την απέδιδαν στο στοιχείο του Νερού. Αυτό δεν είναι λάθος, γιατί τα ζώδια του νερού είναι διαισθητικά. Ωστόσο, αυτό που πολλές φορές θεωρούμε διαίσθηση, δεν είναι παρά η ταχύτατη συναισθηματική ανταπόκριση.
Εξάλλου και τα ζώδια της Φωτιάς μπορεί να χαρακτηριστούν συναισθηματικά. Απλά εδώ μιλάμε για εξωστρεφές συναίσθημα, σε αντίθεση με το εσωστρεφές συναίσθημα του Νερού. Το συναίσθημα της Φωτιάς είναι ενθουσιώδες. Δεν έχει τόσο βάθος όσο το Νερό. Είναι όμως πιο «διάφανο», λόγω της εξωστρέφειας. Ο άνθρωπος που έχει έντονο Πυρ στον χάρτη του, είναι αυτό που φαίνεται! Δεν κρύβει δεύτερες σκέψεις. Αυτό φυσικά τείνει να το ονομάζει ειλικρίνεια, αλλά δεν είναι! Σε πρώτο επίπεδο ανάγνωσης, ακούγεται σωστό. Ο τύπος της Φωτιάς, έχει άλλωστε μια παιδικότητα και μια αγνότητα στην έκφραση. Χαίρεται σαν μικρό παιδί! Σε δεύτερο επίπεδο όμως, το να εκφράζει κάποιος ό,τι στιγμιαία του έρχεται στο μυαλό, χωρίς δεύτερη σκέψη, υποκινούμενος φυσικά από τον συνηθισμένο συναισθηματισμό, δεν είναι πραγματική ειλικρίνεια. Η πραγματική ειλικρίνεια δεν υπάρχει από μόνη της. Πρέπει να κατακτηθεί. Είναι προϊόν προσπάθειας και κατανόησης. Ωστόσο μπορεί να πει κανείς πως τα ζώδια της Φωτιάς είναι πιο αυθόρμητα, ειδικά σε σχέση με αυτά του Νερού.
Υπερτονισμός του στοιχείου της Φωτιάς στον αστρολογικό χάρτη, σημαίνει εξωστρέφεια, ενθουσιασμό, δίψα για ζωή, δημιουργικότητα. Ο άνθρωπος βιώνει τις αλλαγές θετικά, θεωρώντας τις ως νέες ευκαιρίες. Έχει πίστη στη ζωή και ρισκάρει! Η ιδιότητα της Φωτιάς να εξαπλώνεται, εκφράζεται μέσα από το να παρακινεί και να εμπνέει τους άλλους. Συχνά, ακόμη και αν είναι καλός αθλητής, δεν έχει καλή σχέση με το σώμα του, αφού όλα «είναι μέσα στο κεφάλι» του. Η συνεχής δραστηριότητα τον κάνει να χάνει την επαφή με τη «Γη», αγνοώντας τα μηνύματα του οργανισμού, μέχρι να έρθει η κατάρρευση.
Η έλλειψη της Φωτιάς σε έναν χάρτη, δείχνει παθητικότητα, πιθανή εσωστρέφεια και πρόβλημα αυτοέκφρασης. Βέβαια, μπορούμε να δούμε ποια είναι η «σκιά» της Φωτιάς. Δηλαδή η υποσυνείδητη εκείνη πλευρά της προσωπικότητας που δεν θέλουμε να δούμε ή να αποδεχτούμε και συχνά εκφράζεται ανεξέλεγκτα. Ας τα δούμε όλα μαζί, εξετάζοντας πώς εκφράζεται το στοιχείο αυτό στα 3 ζώδια που το αντιπροσωπεύουν.
- Η Φωτιά στον Κριό είναι το μπαρούτι από ένα όπλο που εκπυρσοκροτεί και χάνεται. Η έκρηξη, η ζωτικότητα, η μαχητικότητα, ο συναγωνισμός, το δυνατό ξεκίνημα, που όμως δεν έχει συνέχεια. Είναι το ξύπνημα της ανθρώπινης συνείδησης, τη στιγμή που ο άνθρωπος αντιλαμβάνεται τον εαυτό του ως ξεχωριστή οντότητα από το περιβάλλον. Μπορεί όμως να γίνει βίαιη και επιθετική. Είναι ο ανταγωνισμός, η Ύβρις, όταν το «εγώ» αγνοεί ή εναντιώνεται στις Θείες δυνάμεις. Σε κοινωνικό επίπεδο εκφράζεται όταν κυριαρχεί ο νόμος της ζούγκλας.
- Η Φωτιά στον Λέοντα είναι ο ζωογόνος Ήλιος που καίει το μεσημέρι, ο έρωτας, η χαρά της ζωής! Σε ένα ανώτερο επίπεδο, είναι η ανακάλυψη και το ξύπνημα της εσωτερικής φλόγας, η δημιουργία. Η τάση για ολοκλήρωση και αυτοσυνείδηση! Γίνεται όμως και αυταρχική, ματαιόδοξη, υπεροπτική και ναρκισσιστική. Γίνεται επίσης χειριστική «δωροδοκώντας» τους άλλους μέσα από ευεργεσίες και συχνά καρπώνεται τη δουλειά τους, αντιγράφοντάς την. Σε κοινωνικό επίπεδο είναι ο κακώς εννοούμενος πατριαρχισμός που προσπαθεί να επιβάλλει την άποψή του στην κοινωνία.
- Η Φωτιά στον Τοξότη είναι η διεύρυνση σε νέα γνωστικά αντικείμενα, η φιλοσοφία και κατ' επέκταση ο ηθικός κώδικας που διέπει τη ζωή του ανθρώπου. Είναι η πυρκαγιά που εξαπλώνεται, ή σε ένα εσωτερικό επίπεδο, ο συμβολισμός του Αγίου Φωτός που μεταλαμπαδεύεται, οι πύρινες γλώσσες στα κεφάλια των Αποστόλων κατά την Πεντηκοστή, που συμβολίζει το «ομοούσιο» της τριαδικού Θεού, τη Φώτιση, το κήρυγμα και την εξάπλωση και εμφύτευση του Λόγου του Θεού σε κάθε άνθρωπο!Από την άλλη, θα συναντήσουμε την επιφανειακή και ρηχή σκέψη, την πλεονεξία, το «βόλεμα», τον άνθρωπο που έχει μάθει στα εύκολα. Σε κοινωνικό επίπεδο έχουμε το δόγμα ή ακόμη τη «φούσκα» δηλαδή την ανάπτυξη χωρίς βάσεις, την αναξιοκρατία, τα σκάνδαλα και τη διαφθορά.
Η αγνότητα και το πνευματικό στοιχείο αποδίδονται στη Φωτιά, που εδώ παρουσιάζεται εξιδανικευμένη. Στους Πυθαγόρειους είναι το πρώτο από τα 4 Στοιχεία της δημιουργίας. Είναι η εσωτερική «φλόγα», το θεϊκό στοιχείο μέσα στον άνθρωπο.
Ο Προμηθέας σύμφωνα με τον Λουκιανό, δημιούργησε με τη βοήθεια της Αθηνάς τον πρώτο άνθρωπο, από πηλό και Φωτιά. Επίσης χάρισε στον άνθρωπο τη Φωτιά, που έκρυψε σε έναν κούφιο βλαστό (αναφορά στη σπονδυλική στήλη και το Κηρύκειο), για να τον σώσει από τον ξεπεσμό.
Ο Βάγκνερ παρουσιάζει την εντυπωσιακή σκηνή στη «Βαλκυρία» με την κοιμώμενη Βρουνχίλδη, που φρουρείται από ένα τείχος φωτιάς.
Ο Ηράκλειτος τη συνδέει με την έννοια του Θεϊκού Λόγου που αναπτύσσεται δενδρικά σε όλη τη φύση μέχρι τον Λόγο του κάθε ανθρώπου. Στον «Τίμαιο» έχουμε την Φωτιά που δεν καίει αλλά φωτίζει την όραση, αλλά και στο «Συμπόσιο» ταυτίζεται με την έμπνευση και την ενόραση.
Η Λερναία Ύδρα (Σκορπιός και κατώτερα ένστικτα) καίγεται και νικιέται μόνο από τη Φωτιά.
Ο Φοίνικας αναγεννιέται μέσα από αυτήν!
Το αίμα στους αλχημιστές, είναι το πυρ μέσα στο οποίο ζει η Ψυχή. Στην αλχημεία ένα συγκεκριμένο είδος «μαλακού» πυρός (το γνωστό μπεν μαρί), διαχωρίζει το «ακάθαρτο» από το «καθαρό» το «πτητικό» από «σταθερό» και έτσι αποκτάται η Prima Materia, η πρώτη ύλη που είναι κατάλληλη για επεξεργασία και ανάπτυξη, ώστε να δημιουργηθεί ο χρυσός και η Φιλοσοφική Λίθος!
Η φωτογραφία είναι προϊόν ΑΙ
Διάβασε επίσης: