Ο Παρορμητικός Σταυρός και η σημασία του
Αποτελείται από δύο άξονες κάθετους μεταξύ τους: αυτόν του Κριού-Ζυγού και αυτόν του Καρκίνου-Αιγόκερω.

Ο Παρορμητικός ή Θεμελιώδης σταυρός σχετίζεται με την 1η δύναμη, δηλαδή την «ενεργητική», όπως περιέγραψα τις 3 δυνάμεις στο άρθρο για τις τετραπλότητες στον ζωδιακό.
Αποτελείται από δύο άξονες κάθετους μεταξύ τους: αυτόν του Κριού-Ζυγού και αυτόν του Καρκίνου-Αιγόκερω. Ας μην ξεχνάμε πως οι κάθετοι άξονες υποδηλώνουν «δυσκολία» και «δυσαρμονία» μεταξύ των ζωδίων που συμμετέχουν. Ωστόσο, σ’ αυτούς χτίζονται οι πιο ισχυρές σχέσεις μεταξύ των ανθρώοπων!
Τα παρορμητικά ζώδια έχουν πάντα ανάγκη για δράση και νέα ξεκινήματα. Είναι ανυπόμονα και ασφαλώς δημιουργικά. Η ιδιότητα αυτή σχετίζεται με την έναρξη των πραγμάτων, ξεκινώντας από τον Κριό, που συμβολίζει τη σπίθα της συνείδησης, με την έννοια του να αντιληφθεί ο άνθρωπος πως αποτελεί ξεχωριστή οντότητα σε σχέση με το περιβάλλον. Είναι η «έκρηξη» της φύσης την Άνοιξη κατά την Εαρινή ισημερία, στην αρχή του ζωδιακού κύκλου.
Η παρορμητικότητα είναι πιο εμφανής στη Φωτιά (Κριός) και μετά στον Αέρα, (Ζυγός) ενώ στο Νερό (Καρκίνος) και στη Γη (Αιγόκερως) δεν είναι τόσο φανερή. Εκεί δουλεύει με εσωστρέφεια και πρακτικότητα.
Φαίνεται κάπως δύσκολο να συνδέσουμε ή να διακρίνουμε παρορμητισμό στα συντηρητικά και προσεκτικά ζώδια του Καρκίνου και του Αιγόκερω. Ακόμη και στον Αέρινο Ζυγό, η γνωστή του αναποφασιστικότητα δεν φαίνεται αρχικά να συνάδει με τον παρορμητισμό. Ωστόσο, αυτός υπάρχει, απλά εκφράζεται με διαφορετικό τρόπο.
Στον Καρκίνο εκφράζεται πιο εσωτερικά. Το κοινό με τον Κριό είναι η συναισθηματική παρόρμηση, που όμως εδώ γίνεται με εσωστρέφεια ή εκφράζεται πολύ έντονα όταν το άτομο βρίσκεται σε οικείο περιβάλλον. Ο Καρκίνος είναι ένα ιδιαίτερα εγωιστικό ζώδιο! Απλά δεν… «καρφώνεται», όπως ο Κριός. Ο εγωισμός του Καρκίνου, έγκειται στην ανταλλαγή συναισθήματος με κάθε τρόπο! Είτε τσακωθεί είτε αγαπηθεί, έχει πετύχει αυτό το ζητούμενο. Συχνά λειτουργεί πατριαρχικά ή σαν μια μεγάλη «μητέρα», μαζεύοντας και φροντίζοντας στον χώρο του όλα τα αγαπημένα του πρόσωπα.
Κάτι ανάλογο κάνει και ο Ζυγός, λειτουργώντας ενωτικά και φροντίζοντας να αποτελεί τον συνδετικό κρίκο και το σημείο αναφοράς μεταξύ διαφορετικών ανθρώπων. Υπάρχει μια έντονα ενεργή στάση που αποβλέπει στη δημιουργία ισορροπίας. Χωρίς αυτή, ο Ζυγός δυσανασχετεί.
Στον Αιγόκερω ο παρορμητισμός εκφράζεται από την κοινωνική δράση και τις κοινωνικές αρχές που θέλει να εγκαθιδρύσει. Απέναντί του έχει τον Καρκίνο που συμβολίζει την ψυχολογία της μάζας. Αντιπροσωπεύει τον άρρηκτο κοινωνικό ιστό. Η εξάρτηση από τη δημόσια εικόνα του και η φιλοδοξία για άνοδο και καταξίωση είναι τα βασικά του χαρακτηριστικά.
Βλέπουμε λοιπόν και στα 4 ζώδια έντονο το στοιχείο της ηγεσίας, που είναι «σήμα κατατεθέν» του Θεμελιώδους σταυρού. Να διευκρινίσω πως πρόκειται για δημιουργική-εκτελεστική ηγεσία. Δηλαδή κατ’ αναλογία, σε ένα κράτος θα είναι ο πρωθυπουργός και όχι ο βασιλιάς ή ο πρόεδρος της δημοκρατίας. Σε μια εταιρία θα είναι ο διευθύνων σύμβουλος και όχι ο πρόεδρος ή ο μεγαλομέτοχος.
Οι δύο προαναφερθέντες άξονες που αποτελούν τον σταυρό, έχουν «μυστική» σύνδεση μεταξύ τους! Αυτή γίνεται διαμέσου της Αφροδίτης και του Κρόνου. Ο Κρόνος κυβερνά τον Αιγόκερω και είναι σε έξαρση στον Ζυγό, το ζώδιο της Αφροδίτης.
Αυτός ο συνδυασμός εκφράζει την ανθρώπινη ύπαρξη ή την ανθρώπινη ψυχή, που ζυγίζεται στη Θεϊκή ζυγαριά απογυμνωμένη από οποιοδήποτε περιττό στοιχείο της προσωπικότητας και αν το αξίζει, είναι έτοιμη να περάσει σε ένα ανώτερο επίπεδο ύπαρξης! Είναι η ζυγαριά του Όσιρη, που αποτελεί το βασικότερο θέμα των Αιγυπτιακών μυστηρίων και αντιστοιχεί στην κάρτα «Δικαιοσύνη» του Ταρώ.
Έχουμε τέσσερα συγκεκριμένα εξελικτικά στάδια:
Στον Κριό έχουμε τη δημιουργία (σύλληψη), στον Καρκίνο τη γέννηση, στον Ζυγό τη δικαιοσύνη και το νόμο, ενώ στον Αιγόκερω την ανώτερη Γνώση!
Επίσης, οι 3 δεκανοί του Ζυγού και του Αιγόκερω, κυβερνώνται από τους ίδιους (παραδοσιακούς) πλανήτες αλλά σε διαφορετική σειρά, δηλαδή την Αφροδίτη, τον Κρόνο και τον Ερμή.
Ο Ερμής μάλιστα κυβερνά τον τελευταίο δεκανό και των δύο ζωδίων.
Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με τα άλλα δύο ζώδια αυτού του σταυρού δηλαδή τον Κριό και τον Καρκίνο.
Τους δύο δεκανούς τους κυβερνούν με διαφορετική σειρά ο Άρης και ο Δίας (παραδοσιακά), ενώ στον άλλον εναλλάσσονται η Σελήνη με τον Ήλιο.
Ο Δίας κυβερνά τον τελευταίο δεκανό και των δύο ζωδίων.
Βλέπουμε λοιπόν εδώ μια διαφορετική συσχέτιση των ζωδίων του Παρορμητικού σταυρού ανά δυάδες, δηλαδή Κριός-Καρκίνος και Ζυγός-Αιγόκερως, που όμως η κάθε μια από αυτές αποτελείται από ζώδια που δεν ανήκουν στον ίδιο άξονα.
Σχετίζονται όμως μεταξύ τους με διαφορετικό τρόπο.
Αυτός ο συσχετισμός κρύβει πίσω του τεράστιο βάθος και μεγάλο μυστήριο.
Συνοπτικά θα πω εδώ πως η θέση του Ερμή και του Δία, δηλαδή των δύο βασικών πλανητών του Μεταβλητού σταυρού, στους τελευταίους δεκανούς, σχετίζεται με το μυστήριο της 3ης δύναμης που ανέφερα στο αρχικό κείμενο για τις 3 τετραπλότητες, που η αντίληψή της από τον άνθρωπο, έχει να κάνει με την ανάπτυξη της ανώτερης συνειδητότητας και την πορεία προς την απελευθέρωση.
Αυτή η απελευθέρωση κορυφώνεται στον Θεμελιώδη σταυρό!
Είναι σημαντικό επίσης πως ο Άρης και ο Κρόνος εμφανίζονται σε όλα τα ζώδια αυτού του σταυρού σε κυριαρχία, έξαρση, αδυναμία ή πτώση.
Και εδώ μπαίνει το 3ο «ενοποιητικό» στοιχείο των δύο αξόνων: στον Αιγόκερω οι δύο αυτοί μεγάλοι «εχθροί» είναι ταυτόχρονα ισχυροί. Ο Άρης είναι σε έξαρση στο ζώδιο του Κρόνου!
Αυτό είναι πολύ σημαντικό, αν σκεφτούμε πως ο άξονας Κριού-Ζυγού σχετίζεται με τον άνθρωπο στην «ατομική» του υπόσταση.
Ο άξονας Καρκίνου-Αιγόκερω προτάσσει την κοινωνία ή την μικρογραφία της κοινωνίας, δηλαδή την οικογένεια. Συμβολίζει επίσης σημεία εισόδου-εξόδου στη ζωή, στον υλικό κόσμο, που κύριός του και (δεσμο)-φύλακας είναι ο Κρόνος σε συνεργασία με τη Σελήνη.
Σε κατώτερο επίπεδο λοιπόν, ο ατομικισμός συγκρούεται με την αναγκαιότητα των ομαδικών περιορισμών.
Η «φυγόκεντρος» δύναμη, που εκφράζει ο Άρης στον Κριό, προσκρούει στους περιορισμούς του Κρόνου.
Εκφράζεται για παράδειγμα μέσα από το σεξουαλικό ένστικτο (Άρης), για τη διαιώνιση του είδους.
Χωρίς αυτό κάθε είδος θα είχε οδηγηθεί στον αφανισμό. Το ένστικτο της αυτοσυντήρησης (Άρης) είναι αυτό που μπαίνει στην υπηρεσία του συνόλου (Κρόνος-Αιγόκερως). Ταυτόχρονα όμως πρέπει να τιθασευτεί η ζωώδης και ανεξέλεγκτη πλευρά του, μέσα από τους τις κοινωνικές δομές, που προσπαθούν να το πετύχουν όχι μόνο μέσα από τους νόμους, αλλά και μέσα από έθιμα ή τελετές, που έχουν ως σκοπό τη διαχείριση αυτών των ενεργειών.
Ας μην ξεχνάμε πως τα Παρορμητικά ζώδια συμπίπτουν με τις Ισημερίες και τα Ηλιοστάσια, που είναι οι πιο σημαντικές στιγμές του έτους και της πορείας του Ήλιου μέσα από τα ζώδια.
Εκεί γίνονταν και οι μεγαλύτερες ιεροτελεστίες της ανθρωπότητας!
Σκεφτείτε την αντίφαση και ταυτόχρονα την υποχρεωτική αναγκαιότητα ανάμεσα στις λέξεις «ένστικτο» και «επιβίωση του είδους»!
Σε ψυχολογικό επίπεδο, η «εξατομίκευση», ολοκληρώνεται μέσα από τη διάλυση της «περσόνα», της «μάσκας», του κοινωνικού προσωπείου.
Σε ένα ακόμη ανώτερο επίπεδο, η απάτητη κορυφή του Αιγόκερω, εκφράζει τη μοναχικότητα του ανθρώπου που έχει φτάσει σε ένα ύψιστο σημείο γνώσης.
Πώς; Μα μεταλλάσσοντας με κάποιους τρόπους το ίδιο το ένστικτο της libido! Η μάχη για αυτήν τη μετάλλαξη δίνεται στον Σταθερό σταυρό και η απελευθέρωση γίνεται στον Παρορμητικό.
Διάβασε επίσης:
Τι σημαίνουν οι 3 Ιδιότητες (τετραπλότητες) στον Ζωδιακό κύκλο