Έρμιππος: Περί αστρολογίας ΣΤ' Μέρος

Το έκτο και τελευταίο μέρος του κειμένου που αναφέρεται στον Άρη, τον Δία, την Αφροδίτη και τον Ερμή, σε όψεις με τον Κρόνο, τον Ποσειδώνα και τον Πλούτωνα

Δέσποινα Γιαννακοπούλου
Έρμιππος: Περί αστρολογίας ΣΤ' Μέρος

"Έρμιππος ή περί αστρολογίας" εικάζεται ότι είναι χειρόγραφο αγνώστου συγγραφέως, που σώζεται στη βιβλιοθήκη του Βατικανού. Το συγκεκριμένο απόσπασμα αναφέρεται στους απλανείς αστέρες, τους Ωροσκόπους και τους αστερισμούς.

Επεξήγηση όρων για τον μελετητή

Δυτικός: Για να κατανοηθεί ο όρος "πλανήτης ανατολικά ή δυτικά του Ήλιου" παραθέτουμε το εξής παράδειγμα: Ένας πλανήτης βρίσκεται ανατολικά του Ήλιου από τη στιγμή που σχηματίζει σύνοδο μαζί του, έως ότου έρθει σε αντίθεση με αυτόν. Αφού η αντίθεση ολοκληρωθεί και ενώ προχωρά ξανά για σύνοδο με τον Ήλιο, λέμε ότι ο πλανήτης βρίσκεται δυτικά του Ήλιου. Το ότι ένας πλανήτης βρίσκεται ανατολικά ή δυτικά του Ήλιου σημαίνει, λοιπόν, απλώς ότι ανατέλλει ή δύει πριν από τον Ήλιο. Με άλλα λόγια , μπορεί να γίνει ορατός πριν από την ανατολή του Ήλιου ή μετά τη δύση του, αντίστοιχα.



Εώος: Ονομάζεται ο πλανήτης που βρίσκεται τοποθετημένος κοντά στην Ανατολή (ωροσκόπος).



Επιθεωρώ: Ένας βαρύτερος (αργός) πλανήτης επιθεωρεί έναν ελαφρύτερο (γρήγορο), που έρχεται να σχηματίσει όψη μαζί του.



Αίρεση: Η λέξη αναφέρεται στις δύο ομάδες, στις οποίες κατανέμονται οι επτά πλανήτες: την πρωινή και την νυχτερινή ομάδα. Ο όρος αίρεσις αναφερόταν στην κατάσταση ένταξης ενός πλανήτη εντός ή εκτός της δικής του ομάδας. Ένας πλανήτης εντός ομάδας εκφράζει τις ιδιότητές του με πληρέστερο και αποτελεσματικότερο τρόπο από ό,τι αν ήταν εκτός ομάδας.



Ύπαυγος: Αναφέρεται σε έναν πλανήτη, ο οποίος, επειδή βρίσκεται πολύ κοντά στον Ήλιο, καθίσταται αόρατος, λόγω της μεγάλης φωτεινότητας που εκπέμπεται από τις ηλιακές ακτίνες. Οι Έλληνες όριζαν συνήθως την απόσταση ενός ύπαυγου πλανήτη στις 15 μοίρες εκατέρωθεν του Ήλιου. Ο όρος αντιστοιχεί στις σημερινές εκφράσεις "καμμένος πλανήτης" και "πλανήτης κάτω από τις ακτίνες του Ηλίου". Μαζί με την πολιορκία, το φαινόμενο του ύπαυγου πλανήτη θεωρείται από τις δυσμενέστερες επιρροές που ενδέχεται να συναντήσουμε σε έναν ωριαίο χάρτη.



Ωρονόμος: Ο Ωροσκόπος

Astrologus Anonymus Anni 379 Astrol., Fragmenta apotelesmatica. {4352.001}



5,1.

Καθυπερτερηθέντες δὲ ἢ ἀκτινοβοληθέντες οἱ τὰ πάθη ἐπιπέμποντες

ὑπὸ τῶν ἀγαθοποιῶν, λέγω δὴ Δία, Ἀφροδίτην ἢ Ἑρμῆν, κηδε-

μόνα καὶ οὐκ ἐπονείδιστον ποιοῦσι καὶ τὰ πάθη μέτρια καὶ εὐπαρ-

ηγόρητα, ἔσθ’ ὅτε δὲ καὶ εὐαπάλλακτα, καὶ μάλιστα ἐάν τις τῶν

ἀγαθαποιῶν ἀνατολικὸς ὢν ἐπιθεωρήσῃ τοὺς τὸ αἴτιον ποιοῦντας (20)

τόπους· ὁ μὲν γὰρ τοῦ Διὸς διὰ πλούτου περιουσίαν καὶ βοήθειαν

ἀνθρωπίνην τά τε σίνη κρύπτειν εἴωθε καὶ τὰ πάθη παρηγορεῖν· σὺν

δὲ τῷ τοῦ Ἑρμοῦ κατοπτεύων ὅπως δήποτε οὓς προεῖπον δεκανοὺς ἢ

τόπους, βοηθείαις ἰατρῶν καὶ φαρμακῶν συναστρίαις ἀπαλλάττουσιν ἢ

παρηγοροῦσι τὰς κακώσεις. ὅτε δὲ <> τῆς Ἀφροδίτης ἑῷος ἐπιθεω- (25)

ρήσῃ τοὺς αἰτιατικοὺς τόπους, τὰ μὲν σίνη οὐκ ἄμορφα κατασκευάζει,

τὰ δὲ πάθη διὰ προφάσεως θεῶν ἢ χρησμῶν ἢ περιάπτων ἢ ἀποτρο-

πιασμῶν ἢ εὐχῶν τινων θεραπεύει. ὁ δὲ Ἑρμῆς μόνος ἐπιθεωρήσας τὸν

παρ’ αἵρεσιν κακοποιὸν ἀστέρα καλῶς κείμενος ἐπικουρίας τινὰς ἢ καὶ

πορισμοὺς δι’ αὐτῶν τῶν σινῶν ἢ καὶ παθῶν παρέχεται τοῖς οὕτως (30)

ἔχουσιν.

(210.) Ἰδικῶς δὲ καί τινα ζῴδια καὶ ἀστέρες τῶν ἀπλανῶν ἐν τῷ περὶ

θεῶν τόπῳ ἢ ἐν τῷ ὑπὸ γῆν μοιρικῶς εὑρισκόμενοι ἢ καὶ ὡροσκο-

ποῦντες μεγάλας βοηθείας διὰ θεῶν ἐπιφανείας ἢ δι’ ὀνείρων

παρέχονται τοῖς γεννωμένοις· καὶ ὁ μὲν Σκορπίος οὕτως εὑρισκόμενος

καὶ μάλιστα περὶ μοῖραν κζʹ, ἔνθα ἐστὶν ὁ λαμπρὸς τοῦ Ὀφιούχου, δι’ (5)

ἐπιφανείας ἢ δυνάμεως Ἀσκληπιακῆς ἢ Σεραπιακῆς ἢ ἰατρῶν

συναστρίας θεραπεύει τοὺς οὕτω γεννωμένους. ὁ δὲ τοῦ Στάχυος τῆς

Παρθένου, ὅς ἐστιν περὶ τὴν κθʹ μοῖραν, οὕτως εὑρισκόμενος διὰ

Μητρὸς θεῶν ἢ Κόρης ἢ Ἀφροδίτης ὕπαυγος ὑγείας ἀποτελεῖ· ὁ

δὲ ἐπὶ τῆς κεφαλῆς τοῦ ἡγουμένου Διδύμου, ὅς ἐστιν περὶ τὰς κϛʹ μοίρας (10)

αὐτῶν, εὑρισκόμενος πρὸ ζʹ μοιρ(ῶν) ἐν τῷ περὶ θεῶν τόπῳ ἢ ἐν τῷ

ὑπὸ γῆν κέντρῳ ἢ ὡροσκοπῶν δι’ Ἑρμοῦ ἢ Τελεσφόρου ἢ Ἀπόλ-

λωνος τὰς βοηθείας ποιεῖ· ὁ δὲ ἐπὶ τῆς κεφαλῆς τοῦ ἑπομένου Διδύ-

μου, ὅς ἐστιν ἐπὶ τῆς κθʹ μοίρας αὐτῶν, οὕτως εὑρισκόμενος καὶ μάλιστα

ἐπὶ νυκτερινῶν γενέσεων δι’ Ἡρακλέους ἢ <ἡμερινῶν διὰ> Διοσκό- (15)

ρων βοηθείας ἢ ἐπιφανείας παρέχει. καὶ ὁ λαμπρὸς δὲ τοῦ Κυνὸς ὁ

παρανατέλλων τῇ κʹ μοίρᾳ τῶν Διδύμων καὶ ἐν οἷς προεῖπον τόποις

εὑρισκόμενος καὶ μάλιστα ἐπὶ νυκτερινῶν γενέσεων τὰς ἀπὸ Ἑκάτης ἢ

(211.) αὐτοῦ τοῦ Ἄρεως ἢ Ἀνούβιδος ἢ καὶ τὰς διὰ θυσιῶν ἢ καὶ πυρὸς

ἢ αἵματος ἢ ἀποτροπιασμῶν βοηθείας ἢ ἐπιφανείας παρέχεται· ὁ δὲ ἐπὶ

τῆς Λύρας δι’ Ἀπόλλωνος ἢ Ἑρμοῦ· οἱ δὲ ἐπὶ τῶν κεράτων τοῦ

Αἰγόκερω καὶ οἱ Ἔριφοι καὶ ἡ Αἴξ, ἐφ’ ὧν προεῖπον τόπων εὑρισκόμε-

νοι, διὰ Πανὸς ἢ δι’ Ἑρμοῦ τὰς βοηθείας ἢ τὰς ἐπιφανείας ποιοῦσι, (5)

μάλιστα ἐὰν καὶ τῶν ἀγαθοποιῶν τις τοὺς προειρημένους τόπους

ἐπιθεωρήσῃ.

Ἕκαστος δὲ τῶν πλανητῶν κατὰ τὴν οἰκείαν αὐτοῦ φύσιν ἐπὶ τῶν

προδεδηλωμένων τόπων εὑρισκόμενος καὶ μάλιστα οἱ ἀγαθοποιοὶ τὰς

βοηθείας καὶ ἐπιφανείας ποιοῦσι κατὰ τὰς τῆς φύσεως αὐτῶν δυνά- (10)

μεις· καὶ ὁ Κρόνος δὲ ἐπὶ ἡμερινῆς γενέσεως τὰς ἰδίας ἢ καὶ τὰς διὰ

Πλούτωνος καὶ Ποσειδῶνος ὄψεις καὶ βοηθείας παρέχεται καὶ ἐξ

ἀντιπαθείας τῶν ἰδίων βοτανῶν καὶ τῶν ἄλλων θεραπείας παρέχεται·

ἐπὶ δὲ τῶν νυκτερινῶν γενέσεων κακῶς κείμενος τὰς διὰ τετελευτηκό-

των προσώπων ἢ <γυναικῶν> ἐπισήμων καὶ δεισιδαιμονιῶν παρέχεται, (15)

καὶ ὁ Ἄρης δὲ τὰ τῇ ἑαυτοῦ φύσει ἐοικότα παρέχεται καὶ τοῖς μὲν ἐν

νυκτὶ ὠφέλιμα καὶ φοβερά, τοῖς δὲ ἐν ἡμέρᾳ γεννωμένοις ἐναντία καὶ

βλαβερά.

Πηγή: T.L.G.

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved