Η θεϊκή Γκρέτα Γκάρμπο
Το μυστήριο που περιέβαλε την διάσημη ντίβα φαίνεται πως ήταν ...έργο Πλούτωνα.
από την Κατερίνα Σαλωνίκη και τον Γιάννη Ριζόπουλο
H Γκρέτα Λοβίσα Γκούσταφσον (Greta Lovisa Gustafsson) ή αλλιώς η αξέχαστη Greta Garbo γεννήθηκε σαν σήμερα 18 Σεπτεμβρίου στις 7.30 το απόγευμα του 1905, στην Στοκχόλμη της Σουηδίας.
Το μυστήριο αυτής της αινιγματικής γυναίκας την έχει καθιερώσει σαν μια αλησμόνητη παρουσία από τον καιρό του βωβού κινηματογράφου και της Χρυσής Εποχής του Χόλλυγουντ. Το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου την έχει κατατάξει 5η στη λίστα με τις 25 μεγαλύτερες σταρ όλων των εποχών.
Από τη σιωπηλή ταινία «Η σάρκα και ο διάβολος» έως τις μεταγενέστερες της κατασκόπου «Mata Hari», και της Ρωσίδας μπαλαρίνας στο «Grand Hotel», η Garbo υπήρξε μια ηθοποιός που έκανε το κοινό να συμμετέχει ψυχολογικά στην ασύλληπτη ερμηνεία της, ενώ κάθε φορά άφηνε να πλανάται η απάρνηση που θα ακολουθούσε.
Ενσαρκώνοντας το 1937 τη Μαργαρίτα Γκοτιέ στο «Η κυρία με τις καμέλιες» όλα έδειχναν πως μέσα από το ρόλο της δρομολογούσε σιγά σιγά την προσωπική της απομόνωση.
Σε ηλικία 36 ετών εγκατέλειψε τη λάμψη του θεάματος και μαζί με αυτήν και τους δεκάδες θαυμαστές που πολιορκούσαν τη ζωή της, χωρίς να μπορούν να διαπεράσουν το φράγμα της μοναξιάς που τόσο έντεχνα είχε εγκαταστήσει.
Η απρόσιτη ομορφιά της και το απόκοσμο βλέμμα της σε συνδυασμό με το μεσοπολεμικό στυλ της αριστοκρατικής ντίβας, προκάλεσαν θυελλώδεις αντιδράσεις, όπως και οι αμφιφυλόφιλες προτιμήσεις της μέσα από τις οποίες έψαχνε ένα ψυχολογικό καταφύγιο.
Η κατάθλιψη που ακολούθησε την απομόνωσε ακόμα περισσότερο αρνούμενη τις κοινωνικές εκδηλώσεις και την ανταπόκριση σε εκδηλώσεις θαυμασμού, επαναλαμβάνοντας πως ήθελε να την αφήσουν ήσυχη.
Η ζωή της διατήρησε πάντα την ιδιωτικότητά της, σαν τις συχνές βόλτες της με τα μαύρα γυαλιά ηλίου και ένα φουλάρι δεμένο στο κεφάλι της, να περπατά στο δρόμο απολαμβάνοντας την ησυχία της.
Σε αυτή την ησυχία τέλειωσε η ζωή της στις 15/4/1990 σε ηλικία 84 ετών.
Από τον Απρίλιο του 2011 θα εικονίζεται στα νέα χαρτονομίσματα της Σουηδίας, όπως ανακοίνωσε η Κεντρική Τράπεζα της χώρας.
Σίγουρα η εκπληκτική αυτή γυναίκα δεν υπήρξε ποτέ σύμβολο Σουηδικής ομορφιάς, ωστόσο το στυλ που καθιέρωσε εξακολουθεί μέχρι σήμερα να έχει το όνομά της και ένα διάχυτο μυστήριο, σαν τον καπνό ενός πολυτελούς τσιγάρου που αναδύεται από μια μοναχική ρουφηξιά.
Κ.Σ.
Το «άστρο» της Γκάρμπο
Παρθένος με ωροσκόπο στους Διδύμους και Σελήνη στον Ταύρο, η Γκρέτα Γκάρμπο χαρακτηρίζεται αστρολογικά από το γωνιακό Δία στους Διδύμους (στον 1ο οίκο) σε τετράγωνο μάλιστα με την Δήμητρα, ίσως ένα από τα πλέον καθοριστικά αστρολογικά must ενός υψηλότατου δείκτη δημοφιλίας. Μάλιστα ο Ερμής και ο αστρικός Ήλιος σχηματίζουν ένα ταυ-τετράγωνο με το Δία και τη Δήμητρα, δίνοντας μια ακόμη ώθηση στην κοινωνική της λάμψη.
Εκείνο όμως που αρχικά ξενίζει στον γενέθλιο χάρτη της είναι η σχετική «απραξία» του Ποσειδώνα, ο οποίος σε αντίθεση με την πλειοψηφία των καλλιτεχνικών ωροσκοπίων, δεν σχετίζεται με κάποιον γωνιακό οίκο ή την ακμή του αλλά ούτε σχηματίζει όψεις με τα Φώτα.
Μια λύση δίνει η χρήση του συστήματος των Ίσων οίκων, με το οποίο η Ιχθυακή Δήμητρα πέφτει επάνω στην ακμή του 10ου οίκου, φωτογραφίζοντας την καλλιτεχνική ιδιότητα της Γκάρμπο. Υπάρχουν ωστόσο και μερικά ακόμη κρυμμένα Ποσειδώνια αστρολογικά ...μυστικά!
Ο αφανής Ποσειδώνας
Το μυστήριο που περιέβαλε την διάσημη ντίβα φαίνεται πως ήταν ...έργο Πλούτωνα (το τετράγωνο του με τον Ήλιο την έκανε ...ολίγον Σκορπιό) αλλά μερίδιο διεκδικεί και ο Ποσειδώνας, έμμεσα ή άμεσα. Η Ιχθυακή Δήμητρα, που ως πλανήτης σχετίζεται άμεσα με την δημόσια εικόνα ενός ατόμου, σχηματίζει μια διευκολυνόμενη αντίθεση με τον Ερμή απέναντι της και τον Ποσειδώνα στον 3ο οίκο σε τρίγωνο, παρέχοντας του το δικαίωμα να εξωτερικεύσει τις επικοινωνιακές συνισταμένες της Γκάρμπο με τον δικό του αισθησιακό και νεφελώδη τρόπο.
Παρατηρώντας μάλιστα, προσεκτικά τον χάρτη της και ιδιαίτερα τους ενεργειακούς «κόμπους» που δημιουργούνται από την σύμπραξη των τροπικών και των αστρικών πλανητικών θέσεων, διαπιστώνει κανείς μια σύμπτωση, που στην πράξη αποδείχθηκε «μαγική»:
Το σχήμα Δήμητρας-Ποσειδώνα-Ερμή, στην αστρική του εκδοχή «κουμπώνει» πάνω σε ένα άλλο σχήμα που μάλλον είναι το Α και το Ω, όσον αφορά την προσωπικότητα της Γκάρμπο. Και αναφέρομαι στην διευκολυνόμενη αντίθεση Άρη-Αφροδίτης-Πλούτωνα, με την «ωραία» του ζωδιακού να αναλαμβάνει την διεκπεραίωση της βαθειάς και εκρηκτικής-ηφαιστειακού τύπου- libido.
Αυτή η συνένωση των Πλουτώνιων και των Ποσειδώνιων ενεργειακών κραδασμών ήταν που έκανε την Γκάρμπο μύθο.
Όσο για την γνωστή αμφισεξουαλικότητα της, με αφετηρία τον unisex Ωροσκόπο της στους Διδύμους, ήταν καρπός του συνόλου του ωροσκοπίου της αλλά μπορούμε να σταθούμε σε δύο επί μέρους σημεία. Ο πειραματιστής Ουρανός στον 8ο οίκο της σεξουαλικότητας (ως αστρικός «πέφτει» επάνω στην ακμή του 7ου οίκου, συνδέοντας τους δύο τομείς), δίνει μια πρώτη πειστική απάντηση. Αφ’ ετέρου, ο Άρης στον Τοξότη και τον 7ο οίκο των σχέσεων, δέχεται και αυτός ένα καθοριστικό Ποσειδώνιο άγγιγμα.
Η διευκολυνόμενη αντίθεση Άρη-Αφροδίτης-Πλούτωνα ήταν αναμφισβήτητα το κλειδί του σεξ απήλ της αλλά εδώ είναι που έκανε την ...πονηριά του ο Ποσειδώνας.
Ο πλανήτης των τεχνών αλλά και των «θολών» ή αμφίσημων καταστάσεων, σχηματίζει ως αστρικός μια ακριβέστατη αντίθεση με τον τροπικό Άρη, αιτιολογώντας άριστα τόσο την καλλιτεχνική ιδιότητα της Γκάρμπο, όσο και τον «ασαφή» ερωτισμό της.
Τέλος, η απάντηση στο γιατί η Γκάρμπο εγκατέλειψε σχετικά νωρίς την ηθοποιία και την κοσμική ζωή κρύβεται στο τετράγωνο του Ήλιου με τον Πλούτωνα αλλά και τη θέση της Σελήνης στο 12ο οίκο, δύο συνθήκες που για διαφορετικούς λόγους «προωθούν» την απομόνωση. Ο Πλούτωνας ως φορέας μηδενιστικών τάσεων και η Σελήνη επειδή απλά νοιώθει καλύτερα σε ένα πιο «εσωτερικό» περιβάλλον.
Γ.Ρ.