Τζίμης Πανούσης: Ο αυθάδης, συνωμοτικός και παράλληλα χαριτωμένος Υδροχόος
Ο επικοινωνιακός δαίμονας με τη δαιμόνια επικοινωνία
Με αφορμή το βιβλίο του από τις εκδόσεις «Όπερα» με τίτλο «Ο Στάλιν σκέφτεται για σένα στο Κρεμλίνο» που παρουσιάστηκε στον Ιανό στις 21/12/2010, ξεκινά ένα αφιέρωμα στον γίγαντα της λογοπλασίας με την μουσική περιτομή.
Είναι το 7ο βιβλίο του στο οποίο περιγράφει το βρώμικο 2009 με την τελευταία χρονιά της κυβέρνησης Καραμανλή, ενώ έπεται το επόμενο, με τίτλο «Ο Γιώργος σκέφτεται για σένα στο Μαξίμου».
Πάντα με ευφυολογικές διαστάσεις από νεαρός τσιλιαδόρος αριστεριστών αφισοκολλητών των Βορείων Προαστίων, σατιρίζει και λογοκρίνει εύστοχα, χωρίς εμπάθεια και βαρύγδουπες αναλύσεις.
Ο Ρομπέν των Χαζών
Έμαθε μουσική μόνος του και της αφιερώθηκε. Πριν εισβάλλει στην underground show biz, δούλευε ως υπάλληλος στην Εθνική Τράπεζα, από την οποία θα παραιτηθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στην επιστολή παραίτησής του αφήνει τα ρέστα γράφοντας μεταξύ άλλων: «Αρνούμαι να είμαι μισθωτός σκλάβος (μπράβο ρε μάγκα!)».
Η πρώτη παράσταση που έδωσε ήταν το 1980 στη γνωστή παμπ «Skylamb» στην Πλάκα.
Στα μέσα με τέλη της δεκαετίας του '70 σχηματίζονται οι «Μουσικές Ταξιαρχίες». Η πρώτη τους δισκογραφική δουλειά, ο δίσκος «Μουσικές Ταξιαρχίες», κυκλοφόρησε από την MINOS-EMI το 1982, ξεσηκώνοντας νέους και γονείς, για διαφορετικούς φυσικά λόγους. Ο δίσκος δεν υπέστη λογοκρισία αν και τολμηρός. Από το 1986 συνεχίζει μόνος του.
Μέχρι στιγμής έχει ηχογραφήσει 14 δίσκους, έχοντας διανύσει μεγάλη πορεία στο ραδιόφωνο σαν ραδιοφωνικός παραγωγός με μεγάλη επιτυχία, κουβαλώντας επί χρόνια μαζί του την περίφημη εκπομπή «Δούρειος Ήχος», που τώρα εκφωνεί από το ράδιο 9.
Vivere Pericolosamente
Αγαπημένος των δικαστηρίων, έχει ουκ ολίγες αναμετρήσεις με αυτά και στις περισσότερες αθωώθηκε πανηγυρικά. Όπως το 1999 που εμφανιζόταν στο εξώφυλλο του περιοδικού Κλικ, ντυμένος αρχιεπίσκοπος να δαγκώνει ένα μήλο. Η κατηγορία για καθύβριση θρησκεύματος αποδείχθηκε αβάσιμη.
Με την περιβόητη «υπόθεση Νταλάρα» όμως, δεν την έβγαλε καθαρή...
Από το γάμο του με την πρώην αγαπημένη του Λίλη, έχει ένα γιο τον Άρη και πρόπερσι απέκτησε και μία κόρη από την σχέση του με τη νυν αγαπημένη του Αθηνά, που κατάγεται από την Άνδρο. Αυτός είναι κι ο λόγος που ο Τζίμης Πανούσης περνά καλοκαίρια, τριήμερα και γιορτές στο νησί.
Σε συνέντευξή του στις 16/1/2011 στον Κώστα Γιαννακίδη, αναλύει εκτός των άλλων τη σχέση του με το πορνό, φτιάχνοντας όπως λέει κολάζ και βίντεο με πορνό, για να έχει καλλιτεχνικό άλλοθι. Το πορνό και το ποδόσφαιρο είναι δύο καταστάσεις στις οποίες δεν μπορεί να συμμετέχει αλλά μπορεί να τις δει σαν καθρέφτη της κοινωνίας.
Παραδέχεται μια βαθιά συντηρητική του πλευρά, γιατί πιστεύει πως η ακραία συντήρηση είναι επαναστατική. Ο Τζίμης Πανούσης δεν είναι ένας επαναστάτης χωρίς αιτία, αλλά ένας αυθεντικός καλλιτέχνης με εμπεριστατωμένη άποψη και δυνατό προφορικό και γραπτό λόγο.
Η σάτιρά του, που ξεπηδά από τον Ωροσκόπο του στο Σκορπιό, είναι καυστικά μοναδική και η ευφυΐα του άξια λόγου.
Ταλαντούχος και φιλήσυχος, φτύνοντας κατάμουτρα το star system έχει καταφέρει να αφήσει τη σφραγίδα του σε ότι κάνει.
Αυθάδης και συνωμοτικός, παράλληλα χαριτωμένος και απαράμιλλος λογοπλάστης, όταν ρωτήθηκε αν είναι «σεξιστής» επί σκηνής ή πρόκειται για συκοφαντίες «πολιτικά ορθών» και πώς συνδυάζεται η αθυροστομία με την ευαισθησία των στίχων του απάντησε:
«Φίλε μου, ο επάρατος πολιτικός ορθολογισμός έχει παντού μόνο σκύλους. Οι φοβισμένοι «μικροαστείοι» μάχονται δήθεν για τα δικαιώματα των μειονοτήτων.Βλέπουν παντού σεξιστές και τρομοκράτες κρυμμένοι πίσω από την πανοπλία της δουλοπρέπειας».
Χημεία και τέρατα
Ο Τζίμης Πανούσης γεννήθηκε ένα χειμωνιάτικο βράδυ στην Αθήνα.
Γνήσιος Υδροχόος με ωροσκόπο στις πρώτες μοίρες του Σκορπιού και Σελήνη στους Διδύμους.
Ένα επικοινωνιακό «τέρας» που κινείται σαν αερικό ανάμεσα στη μουσική την κοινωνική και πολιτική πασαρέλα με Dr. Martens και κολάν.
Ο «Τζιμάκος» διαθέτει στον χάρτη του έναν χαρταετό που τον καθορίζει στο έπακρο.
Η Σελήνη σε τρίγωνο με τον Ποσειδώνα (ιδιομοιρία) τον Ήλιο και την Αφροδίτη σε ζώδια του αέρα σε μεγάλο τρίγωνο, σε εξάγωνο με τον Πλούτωνα και αντίθεση Ήλιου – Αφροδίτης με τον Πλούτωνα.
Ακραία και πνευματώδης φύση με μπόλικο ιδεαλισμό και αρκετές εμμονές.
Η Αφροδίτη σε σύνοδο με Ήλιο στον Υδροχόο, του επιτρέπει το ανατρεπτικό έναυσμα και τον αποδεσμεύει από στεγανά και μοιρολατρίες.
Η αντίθεσή της με τον Πλούτωνα τον κάνει μαγνητικό, σχεδόν αφόρητο σε κάποιους, αλλά διεισδυτικό ακόμα και σε όσους αντιπαθούν τη σάτιρά του.
Δουλειές του Κεφαλιού
Εκείνο που χαρακτηρίζει τον Τζίμη Πανούση δεν είναι η μουσική, αλλά η λογοπλασία του και η έκφραση του λόγου και της σκέψης, μέσα από κείμενα ντυμένα μουσικά.
Δεν είναι τυχαίο εξ άλλου ότι μέχρι στιγμής έχει γράψει επτά βιβλία.
Παρατηρεί κανείς από το ωροσκόπιό του τη Σελήνη στους Διδύμους που καθορίζει την λεκτική του επικοινωνία και τον Ερμή στους Ιχθείς που τον κάνει αναπάντεχο και πληθωρικό, σε τετράγωνο με Δία και σε τρίγωνο με Κρόνο και Ουρανό.
Ο Κρόνος που κυβερνά τον 3ο οίκο (επικοινωνία, συγγραφικό ταλέντο, χρήση λόγου), βρίσκεται στον 1ο, καθορίζοντας και την «ταυτότητα» του.
Ο άξονας των Δεσμών της Σελήνης σε 3ο-9ο προδίδει επίσης την ζωτική ανάγκη του για επικοινωνία. Και με τον Ουρανό πάνω στο Νότιο Δεσμό είναι ...της μοίρας του γραφτό να βγάζει στη φόρα τις επαναστατικές και ανατρεπτικές καταβολές του.
Ενεργοποιώντας την ευαισθησία του με τον σπινθήρα της συγκρότησης και του ενθουσιασμού, καταλήγει στον σωστά διατυπωμένο λόγο με την ανατρεπτική και εκκεντρική επένδυση.
Κάγκελα παντού
Ο Άρης βρίσκεται στον Τοξότη σε τετράγωνο με την Αφροδίτη και τον Πλούτωνα, μία σύγκρουση που ευθύνεται για τις τόσες δικαστικές του διαμάχες και τις ακραίες εκφράσεις που χρησιμοποιεί στη σάτιρά του, αλλά τα τρίγωνα της Αφροδίτης με τον Ποσειδώνα και τον Ήλιο, τον διατηρούν ρομαντικό και απελευθερωμένο, συμμετέχοντας στα κοινά με ιδιόμορφο τρόπο.
Η τέχνη μέσα από την οποία εκφράζεται, είναι αποτέλεσμα του Ποσειδώνα κυβερνήτη του 5ου οίκου στον 12ο οίκο, σε σύνοδο όμως με τον Ωροσκόπο και σε ακριβέστατο τρίγωνο με τη Σελήνη.
Ο Πλούτωνας κυβερνήτης του ωροσκόπου, καθορίζει τις σεξοκεντρικές του εμφανίσεις και το ευθύ ή υπονοούμενο σεξ-στιχουργικό του κρεσέντο.
Υπάρχει ένα επαναλαμβανόμενο θέμα σε σχέση με το ζώδιο του Σκορπιού με τονισμένο 8ο οίκο (Σελήνη – Δία) και όψεις σημαντικές με τον Πλούτωνα.
Αξιοπρόσεχτο στοιχείο επίσης είναι η εμμονή, που έχει με τις ιερατικές εμφανίσεις και το παπαδίστικο στυλ, η οποία οφείλεται στον ισχυρό ψυχισμό του Σκορπιού, στον Κρόνο στον ωροσκόπο, αλλά πάνω απ’ όλα στον ισχυρό Ποσειδώνα στον 12ο οίκο, σε όψη με την Αφροδίτη κυβερνήτη του 12ου.
Ο Κρόνος στον ωροσκόπο δείχνει εν κατακλείδι τη σοβαρότητα της σκέψης που τον διακατέχει ουσιαστικά, προβληματίζοντας αυτούς στους οποίους απευθύνεται μέσα από το σαρωτικό του χιούμορ, που είναι η μάσκα μιας βαθιάς γροθιάς στο βαρετό και πληκτικό κατεστημένο.