Wolfgang Amadeus Mozart – Σαν να λέμε συμπαντική ιερή μουσική
Οι μουσικές του εκρήξεις διακόπτονταν συχνά από άλλου είδους εκρήξεις, που είχαν σχέση με κραιπάλες και ασωτίες
από την Κατερίνα Σαλωνίκη
Σαν σήμερα τις 27/1/1756 στις 8.00 το βράδυ στο Salzburg της Αυστρίας, γεννήθηκε ίσως η μεγαλύτερη μουσική ιδιοφυΐα όλων των εποχών, ο Wolfgang Amadeus Mozart.
Στα 3 του χρόνια κάθισε στο πιάνο και το χρησιμοποίησε σαν βιρτουόζος.
Τα πρώτα δείγματα αυτής της μεγαλοφυΐας τα έδειξε στα 5 του χρόνια, όταν γέμισε τα χαρτιά με μουσικές νότες, τρέχοντας το μελάνι της πένας από τα ανεκπαίδευτα παιδικά του χεράκια.
Στην εφηβεία του είχε αναρίθμητες συνθέσεις, γράφοντας έργα για όλα τα όργανα με την ίδια ευχέρεια και ταχύτητα, που κάποιος γράφει ένα γράμμα και μάλιστα χωρίς τη βοήθεια μουσικού οργάνου.
Ο πατέρας του κι αυτός μουσικός, παρεμβατικός στη ζωή του Mozart τον συνόδευε σε όλες τις περιοδείες του στην Ευρώπη σαν αποκλειστικός του μάνατζερ, όπου μάγευε στο πέρασμά του.
Η υγεία του δεν ήταν καλή και υπέφερε από ασθένειες και λοιμώξεις που τον ταλαιπώρησαν ως τον πρόωρο θάνατό του.
Ο χαρακτήρας του Μozart εμφάνιζε πολλά μελανά σημεία που χωρίς την ύπαρξη αυτών, θα έμενε στην ιστορία σαν μία άρτια και μοναδική προσωπικότητα που δεν έχει σχέση με το γήινο.
Οι μουσικές του εκρήξεις διακόπτονταν συχνά από άλλου είδους εκρήξεις, που είχαν σχέση με κραιπάλες και ασωτίες, στις οποίες υπέβαλε παρορμητικά τον εαυτό του.
Γίνονταν κακότροπος, ήταν ασυμβίβαστος, δρούσε ασυλλόγιστα και έπεφτε σε περίσκεψη, μόνο όταν συνέθετε.
Η ευαισθησία του όμως δεν μπορούσε να μετρηθεί, εκδηλώνοντάς την συνεχώς, αλλά συνοδεύοντάς την από τη θλίψη που αισθάνονταν βαθιά μέσα του για το όλο σκηνικό εκείνης της εποχής και τη δυσάρεστη κατάσταση με τον συνθέτη Αntonio Salieri.
Ο ζηλόφθονος εχθρός του Mozart λέγεται πως τον δηλητηρίασε, ενώ υπάρχει και μια εξομολόγηση στη γυναίκα του από τον ίδιο τον Mozart, καθώς τον πήγαινε βόλτα λίγο πριν πεθάνει, λέγοντάς της πως αισθάνεται πως κάποιος τον έχει δηλητηριάσει.
Επίσης αναφέρεται, πως ο Salieri, όταν εισήχθη με γεροντική άνοια στο νοσοκομείο, εκμυστηρεύτηκε σε ένα ή δύο νοσοκόμους ότι πριν από 32 χρόνια είχε δολοφονήσει τον Mozart.
Από την άλλη, οι γιατροί που τον εξέτασαν, είπαν πως δεν βρήκαν ίχνη δηλητηρίασης και άλλες αναφορές λένε πως δεν υπήρχε μίσος ανάμεσα στους δύο συνθέτες.
Η αλήθεια επαφίεται στις πεποιθήσεις του καθενός.
Παντρεύτηκε την Constanze Weber – Mozart και απέκτησαν 6 παιδιά, 4 αγόρια και 2 κορίτσια. Η μουσική του 200 χρόνια αργότερα ακούγεται με δέος, ενώ η ιατρική την χρησιμοποιεί στη μουσικοθεραπεία με ιδιαίτερα ευεργετικά αποτελέσματα σε ψυχωτικές παθήσεις, ιδιαίτερα σε όσους πάσχουν από επιληψία.
Οι μελωδίες του κατευνάζουν το άγχος και δρουν ευεργετικά στα εγκεφαλικά κύτταρα, ειδικά οι συνθέσεις του για βιολί.
Έφυγε από τη ζωή μόλις στα 35 του χρόνια, αφού έως τότε είχε δώσει το απάνθισμα της μουσικής του δημιουργίας, με αποκορύφωμα το «Ρέκβιεμ» που δεν πρόλαβε και να τελειοποιήσει.
Φυσικά πόσο να τελειοποιήσει κανείς το τέλειο, αλλά στην περίπτωση του Mozart πάντα υπήρχαν εξωφρενικά περιθώρια!
Άφησε την τελευταία του πνοή ένα κρύο βράδυ και θάφτηκε σαν τους άπορους μέσα σε ένα ομαδικό τάφο.
Δεν έβγαλε χρήματα από τα αριστουργήματά του, που, αν μπορούσε να διεκδικήσει τα κέρδη του, θα αγόραζε ολόκληρη την Αυστρία.
Δεν χάρισε στη ζωή του ούτε ελάχιστο από την ανυπέρβλητη γοητεία της μουσικής που έγραφε και σαν να γνώριζε αυτή του την «μοιραία ανημποριά», βρήκε γρήγορα καταφύγιο στο θάνατο.
Ο Mozart μοιάζει με μυθικό πρόσωπο, το ταλέντο του αγγίζει τα όρια του μη πραγματικού και οι συνθέσεις του σαν τον «Μαγεμένο Αυλό», «Συμφωνία του Διός» «Κοντσέρτα για πνευστά» και εκατοντάδες άλλα, θα συντροφεύουν τον πλανήτη σαν μια αιώνια συμπαντική μουσική.
Υδροχόος με ωροσκόπο Παρθένο και Σελήνη στον Τοξότη.
Το πρώτο πράγμα που κινεί το ενδιαφέρον στο εντυπωσιακό ωροσκόπιο του Mozart είναι οι όψεις των φωτοδοτών ‘Ήλιου –Σελήνης με αργούς πλανήτες.
Ο Ήλιος του βρίσκεται σε σύνοδο με τον Κρόνο και τον Ερμή στον 5 οίκο, με τον Ερμή κυβερνήτη του μεσουράνηματος και του ωροσκόπου, πράγμα το οποίο δείχνει το συνεχή μόχθο του κατά τη διάρκεια της ζωής μέσα από την ενασχόλησή του με τη μουσική.
Παράλληλα βρίσκεται, σε αντίθεση με τον Ποσειδώνα μια όψη που συνέβαλε στις συχνές παρεκτροπές και στις εξαπατήσεις του, ενώ η Σελήνη βρίσκεται σε σύνοδο με τον Πλούτωνα στον 4ο οίκο, σε τετράγωνο με τον Ουρανό, που δηλώνει και το θλιβερό και πρόωρο τέλος της ζωής του.
Από όπου και αν κοιτάξει κάποιος τον χάρτη του θα δει την αγάπη του για τη μουσική, το δέσιμο και την αφοσίωσή του σε αυτήν, μέσα από τον τονισμένο άξονα 5ου – 11ου, τον Βόρειο Δεσμό σε σύνοδο με τον ωροσκόπο και τον Ουρανό σε σύνοδο με το Νότιο Δεσμό.
Καθοριστική όψη και θέση του Ουρανού, μέσα από τον οποίο συνέλαβε την «Ηλεκτρική Μουσική» των συνθέσεών του, μια μουσική που διέπεται από όλες τις ιδιότητες αυτού του πλανήτη.
Παράλληλα ο ίδιος ήταν Υδροχόος, συνδυάζοντας αριστουργηματικά τις ιδιότητες ζωδίου και του κυβερνήτη του, με τη Σελήνη από τον Τοξότη να λειτουργεί σαν τέλειος εκτοξευτήρας των προηγούμενων.
Το εξάγωνο του Δία με τη Σελήνη και τον Πλούτωνα, με τον Δία στον 2ο οίκο και κυβερνήτη του 4ου όπου φιλοξενούνταν οι δύο αυτοί πλανήτες, έφερε μόνο πρόσκαιρες απολαβές, τις οποίες υπερκάλυψαν οι δυσκολίες των υπόλοιπων όψεων.
Αλλά χωρίς αυτό το εξάγωνο που μοιάζει με «χέρι του Θεού», ο Mozart θα ήταν μόνο ένας άτυχος μεγαλοφυής.
Ο Άρης στο μεσουράνημα κυβερνήτης του 8ου οίκου, βρίσκονταν σε τρίγωνο με την Αφροδίτη, κυβερνήτη 2ου και 9ου οίκων, γεγονός που επιβεβαίωνε, πως ο χαρακτήρας του δεν ήταν δύστροπος λόγω κάποιας ψυχολογικής αιτίας, αλλά ξεκινούσε από μια ιδεαλιστική στάση που είχε απέναντι στη ζωή.
Με αυτόν τον Υδροχοίσιο χαρακτήρα πότισε τις συνθέσεις του, ξεφεύγοντας από τα καθιερωμένα, δηλώνοντας πως μόνο η αγάπη είναι η ψυχή της ιδιοφυίας, ακολουθώντας πάντα τα συναισθήματά του. Μια αγάπη που την καταλάβαινε έξω από προσωπικά και στενά όρια, σκορπώντας την όπως τα χρήματά του, με την Αφροδίτη και αυτή στον Υδροχόο.
Μεγάλος Τέκτονας με μυστικιστικές τάσεις, ακραίος, εκκεντρικός, αποτύπωσε με θαυμαστό και ανυπέρβλητο τρόπο τον εσωτερικό του κόσμο στη μουσική, αλλά βγήκε και έξω από αυτόν, διαισθανόμενος τα κοσμικά ρεύματα που έρχονταν σαν μαγική έμπνευση, στην πολυτιμότατη αξία των συνθέσεών του.