Maya Plisetskaya – Η απόλυτη μπαλαρίνα χορεύει στα 85 της χρόνια
από την Κατερίνα Σαλωνίκη
Στο άκουσμα του ονόματός της και μόνο, οι θαυμαστές του μπαλέτου ριγούν από δέος, πόσο μάλλον - και αυτό ισχύει γενικότερα - να την αντικρίζουν να χορεύει.
Η Maya Plisetskaya έρχεται στο Μέγαρο Μουσικής στις 14 και 15 Απριλίου για 2 παραστάσεις με το «Ave Maya», ένα έργο ειδικά χορογραφημένο γι' αυτήν, από τον καλό της φίλο και συνεργάτη Maurice Bejart.
Την συνοδεύουν κορυφαίοι χορευτές (étoiles) από τα μεγαλύτερα μπαλέτα του κόσμου, όπως, τα Βασιλικά Μπαλέτα του Λονδίνου, τα Μπαλέτα της Εθνικής Όπερας του Παρισιού, τα Μπαλέτα του Θεάτρου Mariinsky, το Εθνικό Μπαλέτο της Αγγλίας, το Συγκρότημα Φλαμένκο Carlos Saura και τα Μπαλέτα Βolshoi.
Πρόκειται για ένα σπουδαίο γεγονός, στο οποίο πέρα από την ξέχειλη αισθητική και το απάνθισμα της τέχνης του χορού, οι θεατές θα έχουν την μοναδική εμπειρία να παρακολουθήσουν τον ζωντανό θρύλο του μπαλέτου, να χορεύει επί σκηνής στα 85 της χρόνια!
Ήταν 3 ετών όταν φάνηκε το ταλέντο που κουβαλούσε.
Πριν τα 10 της χρόνια ήταν ήδη στην Ακαδημία μπαλέτου Βolshoi, από όπου αποφοίτησε στα 18 της, βιώνοντας το δύσκολο Σοβιετικό καθεστώς και το χαμό του πατέρα της από αυτό.
Με την έξοδο από την Ακαδημία, άνοιξαν οι πόρτες μιας θαυμαστής καριέρας, η οποία χτίστηκε με τεράστιο μόχθο, συνεχή προσπάθεια, απύθμενη περηφάνια και αξιοπρέπεια και λατρεία για το αντικείμενο της τέχνης της.
Γίνεται prima ballerina στα Βolshoi, με απόγειο της καριέρας της τον τίτλο της «Απόλυτης Πρώτης Μπαλαρίνας», περνώντας δια πυρός και σιδήρου, λόγω της ραγδαίας αναγνώρισής της, ενώ ήταν μια Ρωσίδα του σιδηρούν παραπετάσματος.
Τέτοιοι τίτλοι δεν χαρίζονται σε καμία περίπτωση και απαιτούν αυταπάρνηση και ολοκληρωτική αφοσίωση.
Οι τιμητικές της διακρίσεις είναι τόσο πληθωρικές, όσο και η παρουσία της, στις οποίες συγκαταλέγεται η διάκριση της Λεγεώνας της Τιμής.
Τα αφιερώματα σε αυτήν μετριούνται σε χιλιάδες σελίδες με την Financial Times να της αφιερώνει στα 80 της χρόνια, τα πιο θεϊκά λόγια, που υμνούν την ίδια και τη δουλειά της.
Παντρεύτηκε το 1958 στα 33 της χρόνια, τον κατά 7 χρόνια νεότερό της εξαιρετικό Ρώσο συνθέτη και πιανίστα Rodion Shchedrin (16/12/1932) και ζουν μαζί έως σήμερα, χορτασμένοι από μια υπέροχη ζωή.
Το 1993 έγινε Ισπανίδα πολίτης και ένα χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τα απομνημονεύματά της, που έχει μεταφραστεί σε πάνω από 14 γλώσσες με τεράστια απήχηση.
Οι παγκόσμιες περιοδείες της έμοιαζαν με μαγική περιπλάνηση ακόμα και για τους πράκτορες της KGB που εισέβαλαν στα καμαρίνια της, ενώ για χάρη της ο πύργος του Eiffel ντύθηκε με ένα τεράστιο πανό, με τον τίτλο «Ave Maya».
Γεννημένη στις 20/11/1925 στη Μόσχα, το ζώδιο του Σκορπιού είναι αποτυπωμένο στο συνταρακτικό της βλέμμα, ενώ η Σελήνη στον Αιγόκερω υπογράφει για τη σταθερότητα στο σκοπό, που επέδειξε στη ζωή της.
Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε ώρα γέννησης, ώστε να αποδειχθεί το μεγαλείο της με αστρολογική σαφήνεια, με τους πλανήτες της εγκατεστημένους σε θέσεις κλειδιά στους οίκους.
Η παρουσία συγκεκριμένων πενταγώνων στον χάρτη της, είναι μία ένδειξη για την ασυνήθιστη δημιουργική ενέργεια που την διακατέχει, όπως τα πεντάγωνα του Άρη με την Αφροδίτη και τον Ποσειδώνα. Ο μαγνητισμός και η έμπνευση που αναδύoνται από το χορό της, ξεπερνούν τα φυσιολογικά όρια μιας καλής χορεύτριας.
Η παρουσία διπλού πενταγώνου μεταξύ Δία – Ποσειδώνα δίνει την αίσθηση υπεράνθρωπων διαστάσεων, τις οποίες η ίδια περιβάλλει με πλήρη συναίσθηση και αυξημένη διαίσθηση όταν δηλώνει:
«Αισθάνομαι πότε κατακτώ το κοινό. Το κατακτώ γιατί του δίνω κάτι. Μάλιστα κάποτε δεν καταλαβαίνω τι ακριβώς του δίνω, αλλά αισθάνομαι ότι κάτι εκπέμπεται από εμένα. Οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται τα γεγονότα της ζωής και της τέχνης με βάση ενός κριτηρίου: αγγίζει αυτό την ψυχή τους ή όχι, και τίποτα άλλο».
Όλη της η ζωή ήταν και είναι ο χορός χωρίς να παύει να αναζητά τη βαθύτερη αλήθεια της.
Το Μεγάλο Τρίγωνο Ήλιου – Ουρανού – Βόρειου Δεσμού περιγράφει την πλήρη αφοσίωσή της σε αυτόν, αλλά και τα εσωτερικά ανατρεπτικά της λικνίσματα, αφού δεν εφησυχάζει με τη δόξα και την αναγνώριση.
Κάπως έτσι διασφάλισε την υπέρβαση, αφού στα 85 της χρόνια καταφέρνει να αποδίδει άψογα σε κάτι τόσο απαιτητικό, που δεν οφείλεται μόνο σε σωματική εξάσκηση.
Παράλληλα οι πολιτικές της απόψεις είναι τόσο ανατριχιαστικές, όσο και οι δολοφονίες του Σταλινικού καθεστώτος στο οποίο μεγάλωσε.
Η αίσθηση του καθήκοντος και του σκοπού είναι διάχυτη στη ζωή της ίσως γι’ αυτό η Σελήνη να βρίσκεται γύρω στις 24 μοίρες του Αιγόκερω, σε σύνοδο με τον Δία εξάγωνο με τον Ήλιο και σε αντίθεση με Βόρειο Δεσμό, συμμετέχοντας και αυτή μαζί με τον Ήλιο στο καρμικό της βασίλειο, στο οποίο μαζί με τη συμμετοχή των Μεγάλων Τριγώνων, ενθρονίστηκε ισόβια.
Η σύνοδος Αφροδίτης – Δία σε αντίθεση με τον Πλούτωνα, πέρα από τον τεράστιο προσωπικό μαγνητισμό αφού ο Πλούτωνας είναι και κυβερνήτης του Ήλιου της, της έδωσε μια συγκρατημένη συναισθηματική γενναιοδωρία, που μεταμόρφωσε σε καθολική προσφορά.
Ο Ποσειδώνας, που χρωματίζει πάντα τους καλλιτέχνες, είναι σε τετράγωνο με τον Ήλιο και σε τρίγωνο με τον Ερμή, φιλοξενώντας απλόχερα την ανάγκη της έκφρασής της, στο πολυπόθητο εργαστήρι του.
Ο ρόλος του Κρόνου είναι πολύ σημαντικός, αφού εμπλέκεται σε αρκετές καθοριστικές όψεις και συντελεί στην πειθαρχία, την αντοχή, αλλά και στην αυστηρότητα, που ένα φαινόμενο σαν αυτήν επιβάλλεται να διαθέτει.
Βρίσκεται σε ημι-εξάγωνο με τον Ερμή, σε εξάγωνο με την Αφροδίτη και τον Δία, σε τετράγωνο με τον Ποσειδώνα και σε Μεγάλο Τρίγωνο με Ουρανό και Πλούτωνα.
Δεν υπάρχει εμπόδιο που να μην μπορεί να υπερπηδήσει, μία απόλυτη, χαρισματική και πνευματική ιδιοσυγκρασία, σαν τη δική της, όπως δηλώνει αναμφίβολα ο χάρτης της.
Η γυναίκα που ξεπέρασε τις σωματικές της δυνατότητες και που δηλώνει πως ουδείς στη ζωή της δεν κατάφερε να επηρεάσει τον τρόπο σκέψης της ή τον τρόπο που χορεύει, θεωρώντας και τους δασκάλους της δούλους της τότε εξουσίας, συνεχίζει να μαγεύει με το ταλέντο και τις απόψεις της.
«Δεν είμαι ιερό τέρας. Είμαι Σκορπιός και ολοκληρωτικά αφοσιωμένη στο μπαλέτο».