από τον Γιάννη Ριζόπουλο
Και ο Άρης στον Ταύρο καλά κρατεί! Μετά τον διασυρμό του «ασυγκράτητου» Στρος Καν ένας ακόμη εκπρόσωπος του ζωδίου βρέθηκε στο στόχαστρο του κόκκινου πλανήτη, με αφορμή τις προκλητικές δηλώσεις του στο Φεστιβάλ των Καννών, που… όλως τυχαίως αναφέρονταν σε έναν πολύ γνωστό Ταύρο της Ιστορίας.
«Κακός ο Χίτλερ αλλά τον καταλαβαίνω… Είμαι ναζιστής» κατέληξε χαριτολογώντας ο Λαρς φον Τρίερ, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις Γερμανικές του ρίζες και έγινε το…έλα να δεις! «Persona non grata» θεωρείται πλέον ο Δανός σκηνοθέτης που «καλλιτεχνική αδεία» ξεπέρασε κατά πολύ τις ανοχές των θεματοφυλάκων του πολιτικού ορθολογισμού.
Η περιπαικτική του διάθεση φάνηκε ήδη από την αρχή της συνέντευξης, όταν ρωτήθηκε για την νέα του ταινία «Μελαγχολία» που πραγματεύεται την ανθρώπινη μοναξιά, με πρωταγωνιστές τους Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg και Kiefer Sutherland. «Μπορεί να είναι και μπούρδα», είπε συνεχίζοντας …ακάθεκτος: «Κάποια στιγμή βλέποντας γυμνή και ξαπλωμένη την Kirsten στο πλατό, σκέφτηκα να το γυρίσω σε σκληρό πορνό, με τόσο ακραίες σκηνές που θα τις έκοβε η λογοκρισία»!
Αποσβολωμένη η Ταυρίνα πρωταγωνίστρια βίωσε κι αυτή τον …δικό της Άρη στο πρόσωπο του εκκεντρικού σκηνοθέτη, ο οποίος μάλλον με αυτόν τον τρόπο εξέφρασε την λάγνα διάθεση του προς την Αμερικανίδα ηθοποιό.
Σίγουρα ασυνήθιστη για Ταύρο μια τέτοια «μεταξύ σοβαρού και αστείου» συμπεριφορά αλλά όπως θα δούμε τουλάχιστον αστρολογικά ο Λαρς φον Τρίερ είναι μια πολύ ξεχωριστή περίπτωση.
Ο σκηνοθέτης που κέρδισε την προσοχή του κοινού το 1984 με τη δημιουργία του «Elements of Crime», γεννήθηκε στις 30/4/56 (ώρα άγνωστη) στην Κοπεγχάγη.
Συνιδρυτής του Dogme 95, μιας avant guarde κίνησης που αποσκοπεί σε ένα πιο άμεσο κινηματογράφο χωρίς «φκιασίδια», έδωσε το πρώτο στίγμα της αμεσότητας που διαπνέει το τετράγωνο του Ήλιου με τον Άρη του στον Υδροχόο. Μια αμεσότητα που κινείται έξω από φόρμες και η οποία του στοίχισε το «μαύρισμα» του στις Κάννες.
Ένα επιπλέον «πιστοποιητικό» της ριζοσπαστικής του διάθεσης, τουλάχιστον ως προς την τέχνη, είναι το τετράγωνο Ουρανού-Ποσειδώνα, μια «κοσμική» όψη, η οποία ωστόσο φαίνεται πως «μέτρησε» πολύ στην περίπτωση του, όπως συμβαίνει συνήθως με τους μεγάλους δημιουργούς που γίνονται σημείο αναφοράς της εποχής τους.
Η όψη ενισχύεται από τη συμμετοχή του αστρικού Δία, σε σύνοδο με τον Ουρανό και σε τετράγωνο με τον Ποσειδώνα, ενώ συζητήσιμη είναι και η συνεισφορά της Σελήνης στον Αιγόκερω.
Η δραστική επιρροή του Ποσειδώνα, που κατά πάσα πιθανότητα βρίσκεται σε κάποιον από τους γωνιακούς οίκους του ωροσκοπίου του, φαίνεται και από το γεγονός ότι ο Τρίερ έμαθε ποιος ήταν ο πραγματικός του πατέρας το 1989, όταν του το αποκάλυψε η μητέρα του λίγο πριν πεθάνει. Και όπως ομολόγησε η ίδια, επέλεξε ως πατέρα του παιδιού της έναν απόγονο μουσικών για να του μεταβιβάσει τα «καλλιτεχνικά» γονίδια!
Ο Ουρανός έκανε επίσης αισθητή την παρουσία του στα παιδικά χρόνια του Τρίερ, όταν ζούσε με την μητέρα και τον-όπως αποδείχτηκε πατριό του-σε «στρατόπεδα γυμνιστών».
Συνολικά ο χάρτης του, εξ αιτίας της ισχυρής επιρροής του Κρόνου (ίδιο-συναστριακά σχηματίζει δύσκολες όψεις με όλους τους προσωπικούς πλανήτες) δεν είναι καθόλου «εύκολος» και ίσως η μεγαλύτερη απόδειξη γι αυτό να είναι οι καταθλιπτικές τάσεις και η περίπλοκη ψυχολογία του.
Ατυχώς, η έλλειψη ακριβούς ώρας γέννησης δεν επιτρέπει να προσδιοριστούν με ασφάλεια τα αίτια του ...πλήθους των φοβιών που τον κατατρέχουν, με κορυφαία αυτή για τα αεροπλάνα. Όπως λέει ο ίδιος χαρακτηριστικά «το μόνο που δεν φοβάμαι είναι η κινηματογράφηση».
Ο πρώτος «ύποπτος» σε αυτό το θέμα είναι ο Άρης στον Υδροχόο, ο οποίος συμμετέχει σε ένα τ-τετράγωνο με τον αστρικό Κρόνο, τον αστρικό Ερμή και τον Ήλιο αλλά συνολικό «μερίδιο» στις φοβίες διεκδικούν τόσο ο Ερμής όσο και η (αστρική) Αφροδίτη, που σχηματίζουν δύο ακόμη τ-τετράγωνα με τον Κρόνο και τον Πλούτωνα.
Όσον αφορά την προσωπική του ζωή κινήθηκε στο ...πνεύμα της Αφροδίτης στους Διδύμους, κάνοντας δύο γάμους.
Επιστρέφοντας και κλείνοντας το θέμα με τα όσα διαδραματίστηκαν στο φεστιβάλ των Καννών, εκτός από την ενέργεια του Άρη που ουσιαστικά πυροδότησε την κρίση, οφείλω να επισημάνω την επιρροή του διελαύνοντα Ποσειδώνα, ο οποίος τετραγωνίζει τον γενέθλιο Ερμή στους Διδύμους και τον Κρόνο στον Τοξότη. «Μπέρδεμα» αν μη τι άλλο δείχνει ο ουρανός και σε αυτές τις περιπτώσεις ισχύει το γνωστό «κάλλιο να σου βγει το μάτι παρά το όνομα».
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν επίσης η αντίθεση του Άρη στον Ταύρο με τον γενέθλιο αστρικό Κρόνο του φον Τρίερ στον Σκορπιό –καθαρή ένδειξη μιας σύγκρουσης- και η ενεργοποίηση του γενέθλιου τετραγώνου Ουρανού-Ποσειδώνα, που στην αστρική του εκδοχή σχηματίζεται στις πρώτες μοίρες του Καρκίνου και του Ζυγού, αντίστοιχα. Αυτή είναι ίσως και η πιο «κρίσιμη» ένδειξη, αφού περιγράφει μια ανατροπή και ένα «γύρισμα» της τύχης, με κοινωνικά ή πολιτικά ερείσματα.
Φυσικά «σκάνδαλο» χωρίς Δία δεν …υφίσταται και ο «χοντρός» του ζωδιακού φαίνεται πως από τις τελευταίες μοίρες του Κριού που βρίσκεται «φούσκωσε» για τα καλά τις ανατρεπτικές διαστάσεις του γενέθλιου Ουρανού.
Ο πλανήτης βέβαια είναι και η ελπίδα του Λαρς φον Τρίερ για ένα καλύτερο αύριο αφού οσονούπω θα μπει και αυτός στον Ταύρο για να αποδείξει ότι τελικά έγινε πολύ κακό για το τίποτα.
Χοντρός ο Δίας, καυστικός ο Άρης, υπερβολικά «εύφλεκτο» και το χιούμορ του «κακού» Δανού σκηνοθέτη αλλά με τέτοιο χάρτη, προσωπικά τον …καταλαβαίνω!
Και είμαι περίεργος να δω πόσο και πως θα επηρεάσει η διέλευση του …οργισμένου Άρη από τον Ταύρο τους εγχώριους Ταύρους δημιουργούς, που έχουν ήδη ένα «προκλητικό» ιστορικό, όπως για παράδειγμα τον Λάκη Λαζόπουλο. Ώρες είναι να δηλώσει κι αυτός ότι …κατανοεί τον Άδωνι!