από την Κατερίνα Σαλωνικη
Σαν σήμερα στις 26/5/1877 στις 2.20 το πρωί στο San Francisco της California γεννήθηκε μια σαγηνευτική προσωπικότητα και χορεύτρια, η Ισιδώρα Ντάνκαν.
H Duncan υπήρξε μια θυελλώδης φυσιογνωμία πέρα από κάθε ημίμετρο και συνηθισμένο, διαμορφώνοντας μέσα από τον ελεύθερο χορό και το κλασικό μπαλέτο, ένα δικό της στυλ και σύστημα κινήσεων, το οποίο πήγαζε μέσα από την ανθρώπινη ψυχή.
Αυθόρμητη και επαναστάτρια στη ζωή και στην τέχνη της, απογείωνε με το χορό της μουσικές συνθέσεις όπως των Μπετόβεν, Βάγκνερ και Σούμπερτ.
Ταξίδεψε πάρα πολύ, ενώ έζησε και εργάστηκε σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις.
Στο Λονδίνο συνδέθηκε με τους πρωτοπόρους πνευματικούς κύκλους της εποχής μέσω των οποίων μυήθηκε στην αρχαιοελληνική γλυπτική, στην ιταλική ζωγραφική της αναγεννησιακής περιόδου αλλά και στη συμφωνική μουσική.
Φιγουράρει στο περίφημο μυθιστόρημα του Aleister Crowley «Το παιδί του Φεγγαριού» κάτω από το όνομα «Λαβίνια Κίνγκ», ενώ η έμπιστη φίλη της Μαρί ντ’ Εστέ -«Λίζα Λα Γκιούφρια»- πρωταγωνίστρια στο μυθιστόρημα, ήταν ο μεγάλος έρωτας του Crowley.
Οι μεταφυσικές ανησυχίες ήταν μεγάλο κομμάτι της ζωής της, ενώ οι φωτογραφίες της στην Ακρόπολη με το διάφανο τούλι να την καλύπτει, θα παραμείνουν διαχρονικές και αξέχαστες.
Σύμφωνα με την Ντάνκαν, η τέχνη της θα έπρεπε στο εξής να προσανατολιστεί στα αρχαιοελληνικά της πρότυπα, δηλαδή φυσικότητα και ελευθερία.
Πίστευε πως το μπαλέτο κατέστρεφε τη φυσική ομορφιά του σώματος και ο χορευτής θα έπρεπε να νιώθει ότι βρίσκεται σε αρμονία με τη φύση.
Γι' αυτό και οι κινήσεις που διάλεξε ήταν εξαιρετικά απλές: τρεξίματα, χοροπηδητά, πηδήματα κι όλα αυτά με τα χέρια ελεύθερα να κυματίζουν.
«Η τέχνη μου δεν είναι παρά μια προσπάθεια να εκφράσω την ύπαρξή μου»
Αναζητούσε τη «θεία έκφραση του ανθρώπινου πνεύματος» περισσότερο στην έμπνευση, παρά στην τεχνική.
Έζησε και στην Ελλάδα όπου υπάρχει σχολή με το όνομά της στην περιοχή του Βύρωνα, στο κτίριο που ήταν το σπίτι της, όταν ζούσε στη χώρα μας. Δίδαξε σε σχολές σε Γαλλία, στη Γερμανία, στη Ρωσία, έκανε διάφορες περιοδείες στις ΗΠΑ, αλλά ουδέποτε έζησε ξανά εκεί.
Η πολυτάραχη ζωή της είναι πράγματι αφοπλιστική στην περιγραφή.
Ο πρώτος της γάμος με τον κατά 18 χρόνια μικρότερό της Ρώσο ποιητή Σεργκέι Γεσένιν ήταν καταστροφικός.
Εκείνος ήταν αλκοολικός και φερόταν πολύ βίαια και εξευτελιστικά στην Ντάνκαν, ενώ στο τέλος αυτοκτόνησε.
Εκείνη άλλαζε συντρόφους αρκετά συχνά, ενώ σύναπτε σχέσεις στις οποίες έλκονταν από την αντανάκλαση των ιδιορρυθμιών της, ακόμα και με γυναίκες.
Ακολούθησε άλλη μια παράφορη σχέση με τον εκατομμυριούχο Πάρις Σίνγκερ (ένα από τα 24 παιδιά του ιδρυτή της βιομηχανίας ραπτομηχανών Singer.
Σχέση γεμάτη χωρισμούς και απιστίες ανάμεσα σε αγάπη, πάθος και μίσος.
Το 1910 απέκτησαν έναν γιο τον Πάτρικ, έναν χρόνο όμως αργότερα ο Σίνγκερ έπιασε την Ντάνκαν στην κρεβατοκάμαρά της με κάποιον άλλον.
Έφυγε στην Αίγυπτο με μια άλλη γυναίκα και το ζευγάρι έμεινε χωρισμένο για πάνω από έναν χρόνο, μέχρι τον Απρίλιο του 1913 που ο Σίνγκερ κάλεσε την Ντάνκαν με τα παιδιά σε τραπέζι.
Η τραγωδία περίμενε στη γωνία, διότι μετά το τραπέζι η Ντέιντρε 6 χρονών, το πρώτο παιδί της Ντάνκαν από μία άλλη της σχέση με τον Γκόρντον Κρεγκ - και ο Πάτρικ, πνίγηκαν, όταν το αυτοκίνητό τους έπεσε στον Σηκουάνα.
Και όμως, παρά την απίστευτη αυτή τραγωδία, κατάφερε να συνεχίσει να μαγεύει το κοινό που έμενε εκστατικό σε κάθε της εμφάνιση.
Από μία άλλη ερωτική της περιπέτεια γέννησε άλλον ένα γιο που έζησε μόλις λίγες ώρες.
Το βράδυ της 14/9/1927, την περίμενε άλλη μία τραγική φάση της ζωής, ήταν όμως η τελευταία της.
Μπαίνοντας στο διθέσιο αγωνιστικό Amilicar του Γαλλο-Ιταλού εραστή της Μπενουά Φαλτσέτο, τα κρόσσια της εσάρπας της πιάστηκαν στις ακτίνες τις αριστερής πίσω ρόδας.
Όταν το αμάξι ξεκίνησε και ενώ η αγαπημένη φίλη της Marie φώναζε «Isadora Ramasse ta chale» (Ισιδώρα μάζεψε την εσάρπα σου) η πιασμένη στη ρόδα εσάρπα την τράβηξε με δύναμη στο δρόμο, αφήνοντάς την στραγγαλισμένη στα 50 της χρόνια.
Δίδυμος με ωροσκόπο Κριό και Σελήνη στο Σκορπιό
Το ιδιαίτερα βεβαρημένο και δυναμικό της ωροσκόπιο, είναι εντυπωσιακό.
Ο σχηματισμός του Μεγάλου Σταυρού (Grand Cross) με τη Σελήνη από τον 8ο οίκο απέναντι από τον Ήλιο και τον Πλούτωνά της και τον Άρη από τον Υδροχόο απέναντι από τον Ουρανό της στον 5ο οίκο, έδειχνε τον αχαλίνωτο ερωτικά χαρακτήρα της, την επαναστατικότητα και τις συνεχείς ρήξεις με τις κατεστημένες δομές, καθώς και την αναζήτηση της ελευθερίας στην τέχνη και στον μυστικισμό.
Ειδικότερα σε αυτό το τελευταίο, συνέβαλε ο Ποσειδώνας στον ωροσκόπο σε τρίγωνο με τον Δία από τον 9ο οίκο.
Η όψη αυτή της έδινε το χάρισμα της 6ης αίσθησης, αλλά και της τέχνης και της φιλοσοφία της πάνω σε αυτή.
Η αντίθεση Άρη – Ουρανού (11ος – 5ος) εκτός από τα παραπάνω, ευθύνεται για την απώλεια των 3 παιδιών της , ενώ συνέβαλε και στο δικό της θάνατο, σε συνάρτηση με τις υπόλοιπες όψεις.
Η θέση του Κρόνου στον 12ο οίκο είναι πολύ σημαντική, γιατί ενώ ενισχύει τις μυστικιστικές της τάσεις, ενισχύει ταυτόχρονα και την επιρροή του Σταυρού, στον οποία διαφαίνεται ο τραγικός θάνατός της. (Άρη αντίθεση Ουρανό – Άρη τετράγωνο Πλούτωνα).
Την ημέρα του θανάτου της ο διελαύνων Κρόνος περνώντας πάνω από τη Σελήνη της, ενεργοποιούσε το σχηματισμό του Σταυρού, ενώ ταυτόχρονα ο Ήλιος στέκονταν απέναντι από το γενέθλιο Κρόνο της!
Η παρουσία της συνόδου Ήλιου – Ερμή – Αφροδίτης στους Διδύμους, την κατανάλωσε περισσότερο σε θεωρητικούς ελιγμούς, αφού δεν κατάφερε να αφήσει πίσω της ούτε μία σχολή στα αναρίθμητα ταξίδια της, αλλά η αντίθεση Σελήνης – Πλούτωνα, δείχνει πως η γυναίκα αυτή με το σημαντικό τελικά έργο, ήταν περισσότερο ένα σύμβολο, με θρυλικές προεκτάσεις!