Ο χορός των αριθμών στη φύση

Ο χρυσός αριθμός και η «Ακολουθία Φιμπονάτσι»

Γράφει η Θάλεια Κωστοπούλου


Η ομορφιά της Δημιουργίας ξεδιπλώνεται παντού γύρω μας, αδιαμφισβήτητα. Αυτό που δεν είναι πάντα φανερό στα μάτια μας, είναι ότι αυτή διέπεται από αρμονικούς κανόνες, δηλαδή από μαθηματικά.

Ο μεγάλος αρχαίος μαθηματικός και φιλόσοφος Πυθαγόρας ήταν ο πρώτος που εισήγαγε τη «χρυσή αναλογία» που αντιστοιχεί στον άρρητο αριθμό 1,618 ... και δίνει αρμονικές αναλογίες. Πολύ μεταγενέστερα, δόθηκε σ’αυτόν τον αριθμό το όνομα «φ», προς τιμήν του γλύπτη Φειδία, ο οποίος εφάρμοζε αυτή την αναλογία σε όλα του τα έργα.

Ο “μαγικός” αυτός αριθμός «φ» διέπει οτιδήποτε όμορφο στη φύση, ή το ανθρώπινο μάτι είναι έτσι φτιαγμένο, ώστε να βλέπει ως όμορφο και αρμονικό ό,τι χαρακτηρίζεται από αυτή την αναλογία.

Η τελειότητα του Παρθενώνα και η αρμονία που εκπέμπει, οφείλεται στο ότι είναι κατασκευασμένος με απόλυτο σεβασμό στον αριθμό «φ», οριοθετημένος από « χρυσά ορθογώνια». Και ο “χορός” συνεχίζεται από τις σπείρες του όστρακου του ναυτίλου, μέχρι τις σπείρες του γαλαξία, και από τις δίνες του νερού μέχρι την κίνηση του τυφώνα.

Η μαγεία της αρμονίας δεν αφήνει απ΄έξω τον άνθρωπο.Οι αναλογίες του προσώπου και των μερών του ανθρώπινου σώματος, χαρακτηρίζονται αρμονικές όσο πιο πολύ τείνουν προς τον αριθμό «φ». Τα άκρα μας, οι φάλαγγες των δακτύλων μας,ακόμη και τα δόντια μας διέπονται από την χρυσή αναλογία, η οποία βάζει τη σφραγίδα της και στα δακτυλικά μας αποτυπώματα και στην έλικα του DNA.

Είναι ο αριθμός της ομορφιάς και της καλαισθησίας.

Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι μελέτησε με πάθος τον «χρυσό αριθμό», όπως ο ίδιος τον ονόμασε, και τον εφάρμοσε στα έργα του. Μία ενδελεχής μελέτη του πάνω στις αναλογίες του ανθρώπινου σώματος εμπεριέχεται στο σχέδιό του, του Ανθρώπου του Βιτρούβιου , όπου οι σχέσεις μεταξύ των μελών του σώματος είναι σύμφωνα με τη «χρυσή αναλογία». Το έργο του, η Τζοκόντα, υπόκειται τέλεια στον κανόνα των «χρυσών ορθογώνιων», που είναι εφαρμογή του αριθμού «φ».

Στη μουσική, ο Μότσαρτ και πολύ αργότερα ο Bela Bartok, χρησιμοποίησαν στα μουσικά τους κομμάτια χρονικές αναλογίες σύμφωνες με τον «χρυσό αριθμό», αν και για τον πρώτο αμφησβητείται κατά πόσο το έκανε συνειδητά.

Ένα άλλο θαυμαστό παιχνίδι της φύσης με τους αριθμούς είναι η εμφάνιση της «Ακολουθίας Φιμπονάτσι».

Ο Φιμπονάτσι ήταν Ιταλός μαθηματικός που έζησε γύρω στα 1200. Είναι αυτός που εισήγαγε την χρήση του αραβικού δεκαδικού συστήματος στην Ευρώπη. Οι «αριθμοί Φιμπονάτσι» είναι μία ακολουθία σύμφωνα με την οποία κάθε νέος αριθμός προκείπτει από το άθροισμα των δύο προηγούμενων αριθμών: 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144............

Είναι ενδιαφέρον ότι ο λόγος δύο διαδοχικών αριθμών, όσο προχωρά η ακολουθία, τόσο πιο πολύ προσεγγίζει τον «χρυσό αριθμό φ».

Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι τα ατελείωτα παραδείγματα στη Φύση όπου η Ακολουθία Φιμπονάτσι εφαρμόζεται με ευλάβεια. Την συναντούμε στον κόσμο των φυτών,στη διάταξη των φύλλων πάνω στους μίσχους, των πετάλων των λουλουδιών και των σπόρων τους, στο κουκουνάρι και στις πευκοβελόνες, στο φλοιό του ανανά, στο κουνουπίδι και στο μπρόκολο, στη διάταξη των δακτυλίων στους φλοιούς. Φαίνεται ότι μ’αυτό τον τρόπο αξιοποιείται ο μέγιστος διαθέσιμος χώρος τους, και είναι ο καλύτερος τρόπος για να προβάλουν όλα τα μέρη τους στον ήλιο, ή να εκθέτουν τη γύρη τους στα έντομα, όσο γίνεται περισσότερο.

Η «Ακολουθία Φιμπονάτσι» διέπει και το ζωικό βασίλειο. Εμφανίζεται στον ιστό της αράχνης και στις σπείρες του σαλιγγαριού και του ναυτίλου, όπως ειπώθηκε και παραπάνω. Επίσης στα μελίσσια, ο πληθυσμός των εργατριών μελισσών σε σχέση με τους κηφήνες, αναπτύσσεται με βάση την Ακολουθία Φιμπονάτσι, και ο λόγος τους τείνει στη « χρυσή αναλογία».

Τελικά η Φύση υπόκειται στη μαγεία των αριθμών, ή οι αριθμοί εκφράζουν τη μαγεία της Δημιουργίας; Το σίγουρο είναι ότι όλα διέπονται από οικουμενικούς κανόνες, γιατί η ουσία τους είναι κοινή!

Φαίνεται πως δίκαια ο μοναχός του Μεσαίωνα Λούκα Πατσιόλι χαρακτήρισε τον αριθμό φ, «Θεία Αναλογία».

Δείτε το video που ακολουθεί.

ΠΗΓΕΣ: http://www.world-mysteries.com/sci_17.htm

Wikipedia

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved