Σεπτέμβριος 1922 - Η Σμύρνη μάνα καίγεται
Ήταν Τετάρτη 13 Σεπτεμβρίου του 1922...
Ο Τουρκικός στρατός υπό την ηγεσία του Νουρεντίν βρισκόταν εδώ και τέσσερις ημέρες στην «Γκιαούρ Ισμίρ», την Σμύρνη των απίστων, την πύλη της Μικράς Ασίας προς την Ευρώπη, προβαίνοντας σε κατά συρροή δολοφονίες και βιασμούς Αρμενίων και Ελλήνων.
Σύμφωνα με τον Αμερικανό Τζωρτζ Χόρτον, τον μόνο ίσως πρόξενο που προσπάθησε να βοηθήσει τους πρόσφυγες, οι Τούρκοι ήταν αποφασισμένοι να διώξουν για πάντα τους χριστιανούς από την Μικρά Ασία.
Γι' αυτό και δεν σεβάστηκαν τις χιλιάδες από «ικέτες» που κατέφυγαν σε εκκλησίες και νεκροταφεία μήπως και σωθούν. Εξ άλλου η μογγολική κουλτούρα των στιφών του Μουσταφά Κεμάλ (μάστιγα της Ασίας τους αποκάλεσε ο Χόρτον) δεν περιείχε ίχνος από τέτοιες αξίες, που γεννήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα και ρίζωσαν στις ψυχές των Ελλήνων. Αντιθέτως, οτιδήποτε συνδεόταν με το θρησκευτικό στοιχείο αποτελούσε τον βασικό τους στόχο. Ιερείς εξοντώθηκαν ανηλεώς και ο ίδιος ο μητροπολίτης Χρυσόστομος παραδόθηκε από τον Νουρεντίν στο αφιονισμένο πλήθος για να τον λυντσάρουν. Λίγοι μόνον κατόρθωσαν να γλιτώσουν κρυμμένοι μέσα στα μνήματα...
Εγκαταλειμμένοι στο έλεος του Θεού, οι χριστιανοί της πόλης μάταια προσπαθούσαν να ξεφύγουν από την συμφορά. Ούτε οι Ελληνικές αρχές, που είχαν δραπετεύσει λίγες ημέρες νωρίτερα, ούτε τα πλοία των «Μεγάλων Δυνάμεων» πρόσφεραν στους κυνηγημένους την παραμικρή βοήθεια.
Επρόκειτο για μια γενοκτονία μπροστά στην οποία οι Ναζί ήταν ...αγγελούδια, μια πραγματική ντροπή για τον «πολιτισμένο» κόσμο. Οι φόνοι, οι εμπρησμοί, οι λεηλασίες και οι βανδαλισμοί γίνονταν κάτω από την μύτη των «συμμάχων», που παρακολουθούσαν αδιάφοροι από μακριά τον «συνωστισμό στην αποβάθρα», όπως τον παρουσίασε και η γνωστή μας κ Ρεπούση. Φωτογράφιζαν απαθέστατοι το «show», πετώντας μάλιστα πίσω στην θάλασσα τους απεγνωσμένους που έφταναν ως τα πλοία. Προδομένοι από τους ξένους αλλά -το χειρότερο- και από τους Έλληνες, όσοι τελικά σώθηκαν, το κατάφεραν ύστερα από την ανθρωπιστική παρέμβαση του Αμερικανού Άσα Τζένιγκς που μεσολάβησε και τελικά ύστερα από δύο ημέρες δόθηκε η δυνατότητα σε χιλιάδες πρόσφυγες να βρουν καταφύγιο στα «Πλοία της Συμπόνοιας» και να καταλήξουν στην Ελλάδα.
Προπομπός του Τζένιγκς και φωτεινή εξαίρεση της διεθνούς απάθειας μπροστά στο έγκλημα ήταν ένας άγνωστος Ιάπωνας πλοίαρχος που τις ώρες της μεγάλης σφαγής μόνος αυτός και το πλήρωμα του άδειασαν στην θάλασσα το φορτίο τους για να μαζέψουν όσον το δυνατόν περισσότερες κυνηγημένες ψυχές.
Στον αντίποδα είναι χαρακτηριστικό πως ο διορισμένος ύπατος αρμοστής της Σμύρνης Στεργιάδης, λίγο πριν φύγει με Γαλλικό πλοίο για να σώσει το τομάρι του είχε ειδοποιήσει όλους τους δημόσιους υπάλληλους να φύγουν αλλά για τους μόνιμους κάτοικους της Σμύρνης είχε δηλώσει: «Αν όλοι αυτοί έρθουν στην Αθήνα θα ανατρέψουν τα πάντα»... Κι έτσι τους παρότρυνε να μείνουν στην πόλη, σε μια από τις πλέον επαίσχυντες πράξεις πολιτικής σκοπιμότητας.
Την Τετάρτη το βράδυ ο Νουρεντίν ολοκλήρωσε το σχέδιο του. Τούρκοι στρατιώτες έφτιαξαν πρώτα μια αντιπυρική ζώνη για να προστατέψουν την τούρκικη συνοικία και τα σπίτια των διακεκριμένων ξένων υπηκόων. Ύστερα έβαλαν φωτιά παντού...
Για να φθάσουμε στο τραγικό φινάλε της Μικρασιατικής εκστρατείας του 1922, εκτός από τις πολιτικές συγκυρίες και τους άστοχους χειρισμούς από την πλευρά της Ελλάδας, σημαντική συμβολή είχαν και οι πλανήτες.
Κατ’ αρχάς στο προοδευτικό ωροσκόπιο (secondary) της Ελλάδας, ο προχωρημένος Ωροσκόπος στο Λέοντα «έδειχνε» την γενέθλια αντίθεση Κρόνου-Ήλιου, επισημαίνοντας μια ενδεχόμενη σκληρή ήττα. Επιπλέον, το προχωρημένο Μεσουράνημα στον Ταύρο σε αντίθεση με τη Σελήνη στον Σκορπιό «κλείδωναν» τα τετράγωνα τους με τον γενέθλιο Ουρανό στον Υδροχόο και τον 10ο οίκο, ανοίγοντας τον ασκό του Αιόλου για τις μεγάλες αλλαγές που έρχονταν.
Οι διελεύσεις εκείνης της περιόδου από τον γενέθλιο χάρτη της Ελλάδας «έδειχναν» το κρίσιμο τετραγώνου Δία-Πλούτωνα στην έβδομη μοίρα των παρορμητικών, μια όψη που μας έχει απασχολήσει πολλές φορές και στην πρόσφατη αρθρογραφία, αφού συνδέεται τόσο με την οικονομική κακαοδαιμονία της χώρας μας, όσο και με Εθνικά θέματα.
Όσον αφορά το 1922, η ενεργοποίηση συνέβη από το transit τετράγωνο του Κρόνου με τον Πλούτωνα, μια όψη που συχνά ενέχεται σε εξόχως θλιβερά γεγονότα και αστρο-ιστορικά έχει εμπλοκή τόσο στα γεγονότα του 1973 στην Αθήνα (Πολυτεχνείο, χούντα του Ιωαννίδη), όσο και στην πολυεπίπεδη κρίση των ημερών μας.
Ο Πλούτωνας στην 11η μοίρα του Καρκίνου έδωσε τέλος σε μια εκστρατεία, που είχε ξεκινήσει καθώς τετραγώνιζε τη γενέθλια θέση του. Αναλογικά έπραξε τα ίδια όταν βρέθηκε στο Ζυγό και οι Τούρκοι, ευκαιρίας δοθείσης, αιματοκύλισαν την Κύπρο. Το τρίγωνο που κάνει με τον Ουρανό είναι ενδεικτικό μιας μεγάλης αλλαγής, που συντελείται με δραματικό τρόπο. Αντίστοιχα ο Ποσειδώνας βρίσκεται απέναντι από το γενέθλιο Ήλιο της Ελλάδας, υποδεικνύοντας τη «Μεγάλη Ιδέα», που ήταν η «μαγιά» της Μικρασιατικής εκστρατείας.
Δυστυχώς, όμως δεν επρόκειτο για μια απλή στρατιωτική και πολιτική αποτυχία. Είχαμε απερίγραπτες σφαγές, μια μεγάλη πυρκαγιά, πόνο απέραντη θλίψη κι έναν ξεριζωμό που αποτυπώθηκε στην λαϊκή παράδοση, ιδιαίτερα την μουσική.
Μια πιο προσεκτική ματιά στον συνδυασμό των τροπικών και των αστρικών θέσεων αποκαλύπτει πολλά περισσότερα. Κρόνος, Ουρανός, Πλούτωνας και Ποσειδώνας συνδυάζονται μεταξύ τους και ασπεκτάρουν τον Ήλιο και την Αφροδίτη με κάθε δυνατή …βαρβαρότητα. Επιπρόσθετα όλα αυτά είχαν μια δυσάρεστη «ανταπόκριση» στον γενέθλιο χάρτη της Ελλάδας και εννοώ κυρίως το τετράγωνο του διελαύνοντα αστρικού Κρόνου με τον γενέθλιο Άρη στον Τοξότη και τον 7ο οίκο (όψη που συνδέεται γενικότερα με συγκρούσεις), ένα τετράγωνο που πήρε τραγικές διαστάσεις με την συμμετοχή του αστρικού Πλούτωνα (το κοκτέιλ Άρη-Πλούτωνα συνδέεται άμεσα με καταστροφές κάθε είδους, ιδιαίτερα σε συλλογικό επίπεδο).
Ο Άρης, θεός και πλανήτης του πολέμου, έβαλε ως διελαύνων και το «κερασάκι» σε αυτό το άγριο αστρολογικό σκηνικό με τα τ-τετράγωνα και τους σταυρούς. Το τετράγωνο του με τον αστρικό Δία, μια όψη τυπική της ανεξέλεγκτης φωτιάς, στην κυριολεξία έκαψε την Σμύρνη.
Κλείνοντας την αναφορά σε αυτήν την Εθνική και ανθρωπιστική τραγωδία, θα επισημάνω τη θέση του αστρικού Πλούτωνα, που κινείται προς τη γενέθλια Σελήνη της Ελλάδας στους Διδύμους. Η ριζική μεταβολή του πληθυσμού, που ολοκληρώθηκε με τη μεγάλη ανταλλαγή και την έλευση των προσφύγων είναι ένα καλό άστρο-ιστορικό μάθημα και μια προειδοποίηση για τα χρόνια που έρχονται.