Δείτε τι συνέβη σαν σήμερα, 19/10
Το ιστορικό της ημέρας με αστρολογικό... περιτύλιγμα
από το Γ. Ριζόπουλο και τη Λίντα Παπασταύρου
19 Οκτωβρίου1959: Η πρώτη ντισκοτέκ
Όσο κι αν μας φαίνεται περίεργο η προέλευση της λέξης είναι ελληνική και αποτελείται από τις λέξεις δίσκος (disko) και θήκη (thèque). Στη δεκαετία του ’50 οι αίθουσες χορού ήταν ίδιες σε όλο τον κόσμο. Οι άνθρωποι χόρευαν με τη μουσική μιας ορχήστρας που έπαιζε συνήθως διασκευές γνωστών τραγουδιών. Η πρώτη αίθουσα χορού που μετατράπηκε σε ντίσκο ήταν το Scotch-Club στο Άαχεν. Στις 19 Οκτωβρίου 1959 το πρώην εστιατόριο άνοιξε εκ νέου ως αίθουσα χορού αλλά ο ιδιοκτήτης δεν ήθελε να προσλάβει μια μπάντα και αντ’ αυτού χρησιμοποίησε ένα πικάπ. Ο Klaus Quirini, ένας δημοσιογράφος εφημερίδας, είχε πάει οικειοθελώς να καλύψει το γεγονός κι είχε αρχίσει -όπως και το μεγαλύτερο μέρος των θαμώνων- να βαριέται. Σηκώθηκε λοιπόν κι άρχισε να αλλάζει δίσκους στο πικάπ. Κι όχι μόνο αυτό αλλά ξεκίνησε να ανακοινώνει τα τραγούδια, να κάνει σχόλια και παιχνίδια με το κοινό. Το πρώτο τραγούδι που έπαιξε ήταν η τότε επιτυχία Ein Schiff wird kommen από τη Lale Andersen. Το στυλ του έγινε αμέσως δημοφιλές σε όλη τη Γερμανία, και από αυτή τη μέρα και μετά έγινε ο πρώτος DJ. Σαν DJ Heinrich πλέον, οργάνωσε και τους άλλους DJs που τον ακολούθησαν κι αργότερα έφτιαξε μια ένωση και κατάφερε να καθιερώσει το επάγγελμα του DJ ως επίσημο (με κοινωνική ασφάλεια, και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη).
Αστρολογικά: Ο Ουρανός δεν θα μπορούσε να λείπει βέβαια από μια καινοτομία που σφράγισε την παγκόσμια κουλτούρα, ιδίως την νεανική. Το ίδιο όμως και ο Άρης, που είναι ο μαιτρ των εντατικών ...κουνημάτων! Το τετράγωνο των δύο πλανητών, με τον αστρικό Ουρανό στον Καρκίνο και τον Άρη στο Ζυγό, σε σύνοδο με τον Ήλιο, είναι ίσως ότι πιο αντιπροσωπευτικό της επίσημης «πρώτης» των ντισκοτέκ.
Όσον αφορά τους δύο κοσμικούς εκπροσώπους της διασκέδασης, η μεν Αφροδίτη ήταν άκρως πολυσυλλεκτική σχηματίζοντας έντονες όψεις με τον Ουρανό, τον Κρόνο, τον Πλούτωνα και τη Δήμητρα, ενώ ο Δίας στον Τοξότη συνέβαλε αφειδώς στα φώτα και το ...ξεσάλωμα, κάνοντας μια αντίθεση με την Σελήνη στους Διδύμους.
19 Οκτωβρίου 1987: Η «Μαύρη Δευτέρα»
Στους χρηματιστηριακούς κύκλους ως Μαύρη Δευτέρα αναφέρεται η Δευτέρα 19 Οκτ 1987, όταν τα χρηματιστήρια σε όλο τον κόσμο κατέρρευσαν χάνοντας τεράστια αξία σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Η πτώση άρχισε στο Χονγκ Κονγκ εξαπλώθηκε δυτικά προς την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Dow Jones Industrial Average (DJIA) υποχώρησε κατά 508 μονάδες για να φτάσει στις 1,738.74 (με πτώση -22,61%). Μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου, οι αγορές μετοχών στο Χονγκ Κονγκ μειώθηκαν κατά 45,5%, στην Αυστραλία 41,8%, στην Ισπανία 31%, στο Ηνωμένο Βασίλειο 26,45%, στις Ηνωμένες Πολιτείες 22,68%, και στον Καναδά 22,5%. Η αγορά της Νέας Ζηλανδίας χτυπήθηκε ιδιαίτερα σκληρά, η οποία είχε πτώση περίπου 60% και της πήρε αρκετά χρόνια για να ανακάμψει. Ο Dow Jones από τις 25 Αυγούστου του 1987 που είχε κλείσει στις 2.722 μονάδες χρειάστηκε σχεδόν δύο χρόνια μετά τη Μαύρη Δευτέρα για να τις ξαναφτάσει.
Αστρολογικά: Το κραχ έγινε ύστερα από δύο εκλείψεις, με την Σεληνιακή (ο Ήλιος στον Ζυγό και η Σελήνη στον Κριό) να σφραγίζεται από τον Πλούτωνα, που ως τροπικός ήταν στο Σκορπιό και ως αστρικός πάνω στην αντίθεση των δύο Φώτων.
Η αποδεδειγμένη ευαισθησία αυτής της περιοχής σε σχέση με τα χρηματιστήρια, σε συνδυασμό με μια ακόμη κοσμική «σύμπτωση» (το μεγάλο κραχ του 1929 έγινε με τον Ουρανό να «σεργιανάει» στον Κριό και τον Κρόνο να βρίσκεται πάλι στον Τοξότη), δημιουργεί ασφαλώς ανησυχίες και για το εγγύς μέλλον, αφού το τετράγωνο του Ουρανού με τον Πλούτωνα συμβαίνει μέσα στην «επικίνδυνη ζώνη».
Μάλιστα το 2015, ο Κρόνος θα βρίσκεται πάλι στον Τοξότη, ενώ οι εκλείψεις θα γίνονται στον άξονα Κριού-Ζυγού.
19 Οκτωβρίου 1784: Γέννηση του Θεόφιλου Καΐρη
Ήταν μια πολύμορφη προσωπικότητα με τόσο πλούσιο κοινωνικό έργο που είναι δύσκολο να την αναλύσουμε σε μια μόνο παράγραφο, απλά θα αναφέρουμε ενδεικτικά τα σημαντικότερα γεγονότα της ζωής του.
Ο Θωμάς Καΐρης όπως ήταν το κανονικό του όνομα (το 1801 χειροτονήθηκε Διάκονος και άλλαξε το όνομά του σε Θεόφιλο) ήταν κορυφαίος νεοέλληνας διαφωτιστής, φιλόσοφος, διδάσκαλος του Γένους και πολιτικός που γεννήθηκε στην Άνδρο. Το 1803 πήγε στην Ευρώπη με τη βοήθεια των θείων του όπου αρχικά διέμεινε στην Ελβετία, όπου μελέτησε την οργάνωση των διδακτηρίων του μεγάλου παιδαγωγού Πεσταλότσι και κατέληξε στην Πίζα, όπου σπούδασε φιλοσοφία, μαθηματικά και φυσική και παρακολούθησε μαθήματα φυσιολογίας στην ιατρική σχολή. Το 1807 πήγε στο Παρίσι, όπου ολοκλήρωσε τις φιλοσοφικές σπουδές του και συνδέθηκε στενά με το μεγάλο νεοέλληνα διαφωτιστή Αδαμάντιο Κοραή. Το 1819 μυήθηκε στη Φιλική Εταιρεία από τον Αριστείδη Παππά και πολέμησε κατά των Τούρκων στην επανάσταση όπου και απέκτησε τρία τραύματα ενώ πήρε μέρος και στις τρεις Εθνοσυνελεύσεις. Έχοντας σκοπό την ίδρυση ορφανοτροφείου για τα ορφανά των αγωνιστών της Επανάστασης ταξιδεύει από το 1832 σε Ιταλία, Γαλλία, Αγγλία, Αυστρία, Κάτω Ρωσία, Μολδαβία και Κωνσταντινούπολη για τη συγκέντρωση δωρεών από ομογενείς. Εγκαινίασε το Ορφανοτροφείο του το Σεπτέμβριο του 1835 δεχόμενος αρχικά τριάντα ορφανά και την επόμενη χρονιά το έθεσε σε πλήρη λειτουργία. Στη σχολή του ορφανοτροφείου διδάσκονταν όλα τα μαθήματα που παραδίδονταν στα ευρωπαϊκά σχολεία με τη βοήθεια σύγχρονων επιστημονικών οργάνων. Η παιδαγωγική μέθοδος του Καΐρη στηρίζονταν στην ελεύθερη έκφραση του μαθητή και το φιλελευθερισμό. Ο ίδιος μάλιστα ονόμαζε τα μαθήματα «συνδιαλέξεις». Μαθητές της σχολής δεν ήταν μόνο τα ορφανά αλλά και νέοι από εύπορες οικογένειες που επιθυμούσαν να διδαχτούν από τον πρωτοπόρο δάσκαλο. Δυστυχώς όμως γι’ αυτόν, ανέπτυξε μία προσωπική θρησκεία τη «Θεοσέβεια» επηρεασμένος από τους Γάλλους δεϊστές. Μία μονοθεϊστική διδασκαλία με δικές της τελετές και αναφορές στην ισότητα και την ουσιαστική ελευθερία του ατόμου. Θεωρήθηκε σύντομα αιρετικός και επικίνδυνος τόσο από τη βαυαροκρατία, όσο και από την επίσημη Εκκλησία. Η Ιερά Σύνοδος με πρόεδρο τον Μητροπολίτη Κυνουρίας Διονύσιο ζήτησε από τον Καΐρη να προβεί σε «ομολογία πίστεως», την οποία εκείνος απέκρουσε ως καταπιεστική της συνείδησής του. Δικάστηκε από το Εκκλησιαστικό Δικαστήριο το οποίο, παρά τη δήλωση του ότι δε δίδασκε θεολογία αλλά φιλοσοφία προέβη στην καθαίρεση του, ως αρχηγό άλλης θρησκείας που ονομαζόταν «θεοσεβισμός». Το 1839 εξορίστηκε πρώτα στη Σκιάθο και μετά στη Θήρα έως το 1843 που επέστρεψε στην Άνδρο για το ορφανοτροφείο. Το κυνήγι του όμως δε σταμάτησε και παρά τις διαβεβαιώσεις ότι ο Καΐρης δεν έκανε προσηλυτισμό ή επίσημη Πολιτεία με την Εκκλησία επέμειναν, διέταξαν προανάκριση και τέλος τον δίκασαν και καταδίκασαν σε διετή φυλάκιση. Ο Καΐρης ήταν ήδη ασθενής αι σε προχωρημένη ηλικία και, λίγες μέρες αφότου μεταφέρθηκε στις φυλακές Σύρου, πέθανε.
Αστρολογικά: Οι πέντε «μεγάλοι» του ζωδιακού, συνωμότησαν ώστε να στηθεί το σκηνικό ενός ακόμη δράματος με πρωταγωνιστές τους στενόμυαλους και δογματικούς ταγούς της «εθνικοφροσύνης» από τη μια και έναν γίγαντα της Νεοελληνικής ιστορίας από την άλλη.
Ο Θεόφιλος Καΐρης ήταν στην πραγματικότητα Σκορπιός, αφού με το νέο ημερολόγιο η ημερομηνία της γέννησης του είναι η 30η Οκτωβρίου.
Στον γενέθλιο χάρτη του ο Ήλιος σχημάτιζε ένα τετράγωνο με τον Πλούτωνα στον Υδροχόο, μια όψη που χαρακτηρίζει τον αγώνα του για ένα καλύτερο κόσμο αλλά παράλληλα και την άθλια υπονόμευση του από το επίσημο Κράτος και την Εκκλησία.
Ο αστρικός Δίας σε σύνοδο με τον Πλούτωνα και σε τετράγωνο με τον Ήλιο, διόγκωσε τόσο την ένδοξη, όσο και την τραγική πλευρά της ζωής του Θεόφιλου Καΐρη, αναπαράγοντας ένα κοσμικό «θέμα» που τελικά υπήρξε παραλλαγμένο και στον γενέθλιο χάρτη της Ελλάδας (το τετράγωνο Δία-Πλούτωνα) και το οποίο έστρωσε το δρόμο στην εν πολλοίς «στημένη» οικονομική και πολιτική κακοδαιμονία της πατρίδας μας.
Όμως, το ρηξικέλευθο πνεύμα και το σύνολο των δραστηριοτήτων του Θεόφιλου Καΐρη αποτυπώνονται σε ένα σύνθετο σχηματισμό ανάμεσα στις τροπικές και αστρικές πλανητικές θέσεις, που όμοιο του είναι πραγματικά ...δύσκολο να βρεθεί!
Ο αστρικός Ήλιος του σε σύνοδο με τον Ποσειδώνα στο Ζυγό, χρωμάτισε την ιερατική του ιδιότητα και όχι μόνον, αφού συμμετείχε σε έναν κοσμικό «σταυρό» με τον Ουρανό στον Καρκίνο, τον Κρόνο στον Αιγόκερω και φυσικά τον αστρικό Πλούτωνα στον Αιγόκερω!
Φυσικά οι ίδιες όψεις συνέδραμαν αποφασιστικά στην σύγκρουση του με τις αρχές, που ως είθισται στην χώρα μας πότισαν τον όχλο με το αφιόνι του φανατισμού (ανάλογη «υποδοχή» επεφύλαξαν και τον παιδαγωγό Αλέξανδρο Δελμούζο μερικές δεκαετίες αργότερα).
Όσον αφορά τις παιδαγωγικές του επιρροές από την σκέψη του μέγιστου Ελβετού ανθρωπιστή Πεσταλότσι, αυτές ανιχνεύονται στην πολύ δυνατή συναστρία των δύο ανδρών (ο Πεσταλότσι ήταν Αιγόκερως και είχε τον Ήλιο και τον Ωροσκόπο του πάνω στην αντίθεση Κρόνου-Ουρανού του Θεόφιλου Καΐρη).