Η Αστρολογία και πως κατασκευάζεται

Η αστρολογία είναι βέβαια μια πανάρχαια τέχνη, που ένα μέρος της γνώσης της έχει προέλθει από την παρατήρηση κι ένα άλλο πραγματικά... δεν ξέρουμε πως.

Η Αστρολογία και πως κατασκευάζεται


Ύστερα από μια υπερχιλιετή πορεία και κόντρα σε αλλεπάλληλους διωγμούς και ευτελισμούς, εξακολουθεί μέχρι σήμερα να είναι το «βαρύ πυροβολικό» στην προσπάθεια του ανθρώπου να προβλέψει το μέλλον του. Ωστόσο, είναι λογικό στο πέρασμα των αιώνων στο αστρολογικό οικοδόμημα που κτίστηκε να έχουν παρεισφρήσει απόψεις και δοξασίες που δεν στηρίζονται τόσο σε αντικειμενικές και αδογμάτιστες παρατηρήσεις όσο σε κοινωνικές πεποιθήσεις.

Κάθε αστρολογία τελικά συνάδει με τις κουλτούρες κάτω από τις οποίες στεγάστηκε, γι αυτό και παρά τον συνήθως κοινό κοσμικό «σκελετό» των δώδεκα ζωδίων παρατηρούνται σημαντικές διαφορές, όχι μόνον στην τεχνική αλλά και στην φιλοσοφία της.

Αλλού επικεντρώνονται οι Ινδοί, αλλού οι Κινέζοι κι αλλού οι σύγχρονοι Δυτικοί.

Είναι γνωστό για παράδειγμα πως οι Κινέζοι αντί για τους ζωδιακούς μήνες χρησιμοποιούν ένα σύστημα με χρονιές, όπου επιπλέον τα «κλασικά» τέσσερα στοιχεία έχουν γίνει πέντε. Επίσης οι Ινδοί που -σημειωτέον- χρησιμοποιούν τον αστρικό ζωδιακό, έχουν μια πολύ πιο μοιρολατρική θεώρηση και η αστρολογία τους, όντας σε απόσταση από μια ψυχολογική προσέγγιση, εφαρμόζεται κατά συρροή σε όλα τα βασικά θέματα της ζωής (γάμος, παιδιά, χρήμα, υγεία) με μόνη «διορθωτική» δυνατότητα τις επικλήσεις (μάντρα).

Αντίθετα στη Δύση από τα μέσα του 20ου αιώνα ενισχύθηκε ιδιαίτερα η λογική των «τάσεων» που θέλει το άτομο ικανό να «ελέγχει» το πεπρωμένο του και σε αυτήν την κατεύθυνση ορίζει περισσότερες από μία πιθανότητες για κάθε αστρολογική παράμετρο. Η εισαγωγή των Γιουγκιανών αρχετύπων ήταν ένα από τα κλειδιά αυτής της επανάστασης που πρώτος εισηγήθηκε ο Κριός (τι άλλο;) Dane Rudhyar.

 

Όσον αφορά στην εξέλιξη των ιδεών στη Δυτική αστρολογία, στα πλαίσια του ορθολογισμού που την διακατέχει υπάρχει η τάση να απορριφθούν όλα εκείνα τα βαρίδια που κρατούν την αστρολογία δέσμια είτε της μεταφυσικής, είτε της μοιρολατρίας. Και προσωπικά, γαλουχημένος κι εγώ με τις Δυτικές (τις Ελληνικές, δηλαδή) αξίες, είναι λογικό να κλίνω προς αυτήν την θεώρηση.

 

Εκτιμώ μάλιστα ότι σήμερα χρειαζόμαστε και κάτι επιπλέον.

Πολλά από τα χαρακτηριστικά που αποδίδονται στα ζώδια, όπως και οι ερμηνείες των πλανητικών θέσεων και όψεων μάλλον χρειάζονται μια γερή αναθεώρηση. Κι αυτό για δύο κυρίως λόγους.

1. Οι νέες εφαρμογές δίνουν λύσεις

Ο πρώτος έχει να κάνει με τις αναπόφευκτες αλλαγές που έχουν προκύψει από τον εμπλουτισμό της εφαρμοσμένης ενέργειας των πλανητών. Για παράδειγμα, στην αρχαιότητα ο «εφαρμοσμένος Άρης» θα μπορούσε να είναι σχεδόν μονοσήμαντα ο μαχητής που προτάσσει τα στήθη του και χαρακτηρίζεται από τόλμη και θάρρος. Ένας «αλλιώτικος» Άρης ήταν εξοβελιστέος, ένας «δειλός» που δεν είχε καμία θέση στην κοινωνία.

 

Σήμερα τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά. Ο πολιτισμένος άνθρωπος που σύμφωνα με τους ψυχολόγους του 20ου αιώνα «είναι ένα άρρωστο ζώο» καλείται να αξιοποιήσει και όλους τους άλλους τύπους του Άρη, ιδιαίτερα στα πεδία των μαχών, που είναι κατά τεκμήριο τα πεδία δοκιμών και επιβεβαίωσης ενός Άρη. Οι πόλεμοι γίνονται πλέον με το πάτημα ενός κουμπιού κι εκείνο που «μετράει» περισσότερο δεν είναι ο «καθαρός» αρχαίος Άρης αλλά ένας Άρης που μπορεί να χειρίζεται με ευκολία ηλεκτρονικά συστήματα, πυραύλους, πυρηνικά ή χημικά όπλα. Η πολεμική ενέργεια του πλανήτη δηλαδή θεωρείται πλέον αξιόλογη όταν συνδυάζεται με εκείνη του Ουρανού, του Πλούτωνα ή του Ποσειδώνα.

Πέραν τούτου, οι αθλητικοί αγώνες έχουν αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τις παλιές αντιπαλότητες στα πεδία των μαχών. Παναθηναϊκός εναντίον Ολυμπιακού, αντί για Αθήνα εναντίον Πειραιά, ο οποίος παίζει αντικαθιστά επάξια την Σπάρτη... Και τα γνωστά συνθήματα των γηπέδων που έχουν ως βασικό συστατικό τους τον ...ανδρισμό του Άρη πιστοποιούν αυτήν την διάσταση.

 

Ακόμη, οι σημερινές κοινωνικές προτεραιότητες θέτουν σε πολύ καλύτερη μοίρα έναν παραδοσιακά «αδύναμο» Άρη, ο οποίος μπορεί να χαράσσει στρατηγικές ή να σκέπτεται χωρίς να κινδυνεύει να χαρακτηρισθεί «δειλός».

Ανάλογες διαφοροποιήσεις ισχύουν και για την ενέργεια των υπόλοιπων πλανητών που πλέον έχουν κατακτήσει το δικαίωμα να διακηρύσσουν έμπρακτα τη διαφορετικότητα τους. Κι όταν εκείνοι νιώθουν καλά με τον εαυτό τους, τότε είμαστε κι εμείς ευτυχείς.

Ευτυχώς, υπάρχουν πλέον πολλές νέες «θέσεις εργασίας» τόσο για τους δώδεκα Ερμήδες, όσο και για τις δώδεκα Αφροδίτες, χωρίς κάποια από αυτές να πρέπει να θεωρηθεί «μειονεκτική».

 

Και είναι γεγονός πως η εξέλιξη της τεχνολογίας προσφέρει επιπλέον δυνατότητες ανοίγει δηλαδή παράθυρα για την χρήση και τη διαχείριση της κοσμικής ενέργειας, με τρόπους που παλαιότερα δεν θα μπορούσε κανείς να διανοηθεί.

Εξετάζοντας για παράδειγμα το ωροσκόπιο ενός φυσικού ή ενός ψυχολόγου, εκείνο που συνήθως διακρίνεται με την πρώτη ματιά είναι η περίοπτη θέση πλανητών όπως ο Ουρανός και ο Πλούτωνας (συνήθως, αν δεν κάνουν δύσκολες όψεις είναι γωνιακοί), ένα στοιχείο που μας «υποψιάζει» για τις εναλλακτικές λύσεις που μπορεί να βρίσκονται ανά πάσα στιγμή στην διάθεση μας. Γιατί οι ίδιες θέσεις στο ωροσκόπιο ενός «μέσου ανθρώπου» που δεν ψάχνει στις εσχατιές του σύμπαντος, του ψυχικού κόσμου ή του μικρόκοσμου θα κρίνονταν ως φορείς δυστυχίας και προβλημάτων.

 

Η διαστημική τεχνολογία, οι υδατοπτώσεις, η αιολική ενέργεια είναι μερικές από τις «νέες μορφές Άρη» που δίνουν την ευκαιρία σε όλους μας και ένα διαφορετικό μέτρο για να «λειτουργήσουμε» τον Άρη με τρόπους που δεν υπήρχαν στο παρελθόν. Κι αυτό μόνον ως θετικό μπορεί να χαρακτηρισθεί, αφού οι εφαρμογές είναι ο καλύτερος τρόπος για να πετύχουμε την δημιουργική προβολή της ενέργειας του πλανήτη, αποπλέκοντας την από την καθημερινότητα μας. Κι αυτό βέβαια ισχύει για όλους τους πλανήτες και όλα τα ζώδια που απέχουν πολύ από το να έχουν μια προδιαγεγραμμένη πορεία ή συμπεριφορά. Δέσμες πιθανοτήτων, παράλληλοι κόσμοι, «σκουληκότρυπες», απροσδιόριστα σωματίδια και βέβαια η θεωρία του Χάους, απαιτούν τουλάχιστον να ξεκολλήσουμε από την τάξη της ...Νευτώνειας αστρολογίας, την τάξη του προκαθορισμένου, των δογμάτων και του μοιραίου.

Καλή λοιπόν η παράδοση και η γνώση της, αφού χωρίς αυτήν δεν θα φθάναμε πουθενά, θα πρέπει όμως η αστρολογική ερμηνεία να εκσυγχρονιστεί και να προσαρμοστεί στα δεδομένα του 21ου αιώνα.

2. It is a man’s world

Η πτώση της Μητριαρχίας και η αντικατάσταση της από μια ανδροκρατική κουλτούρα, άφησε κατά τη γνώμη μου τα εμφανή σημάδια της στον αστρολογικό κορμό.

Συνεχίζεται...

Το παραπάνω είναι απόσπασμα από το βιβλίο «Η Αστρολογία του 21ου αιώνα», εκδόσεις Ερεχθηίς, το οποίο μπορείτε να παραγγείλετε στο e-shop του astrology.gr

 

©2011-2024 Astrology.gr - All rights reserved