Η δραγωνική αποκάλυψη του Karl Marx
από τον Δρ. Χρήστο Παΐζη
“Es wird dann sich zeigen, dass laengst die Welt den Traum einer Sache besitzt, deren bloss das Bewusstsein besitzen sollte, um sie wirklich zu besitzen”.
(Και τότε θα φανεί πως από καιρό ο κόσμος κατέχει το όνειρο ενός πράγματος, του οποίου απλώς θα έπρεπε να κατέχει τη συνείδηση, για να το κατέχει πραγματικά).
Karl Marx
Η φράση αυτή, φράση του «πρώιμου» ρομαντικού Marx δείχνει την πρόθεση του φιλοσόφου να περάσει το όραμα του σοσιαλισμού και της αταξικής κοινωνίας από την ουτοπία στην επιστήμη, να δείξει δηλαδή πως ο σοσιαλισμός δεν είναι μόνο μια ευχή, μια ελπίδα, αλλά μια αναγκαιότητα προς την οποία αναγκαστικά θα οδηγήσει η Ιστορία.
Η φράση αυτή διαχωρίζει το Marx από όλους τους «ουτοπικούς» σοσιαλιστές που υπήρξαν πριν απ’ αυτόν αλλά και από κάθε μορφή βολονταριστικής - ακτιβιστικής δραστηριότητας που πιστεύουν πως αρκεί η «καλή θέληση» κάποιων για να γίνει η σοσιαλιστική επανάσταση που θα ανοίξει το δρόμο προς το σοσιαλισμό και τον κομμουνισμό.
Ας δούμε λοιπόν πως φαίνεται από την ιδιοσυναστρία τροπικού και δραγωνικού ωροσκοπίου ο οικονομολόγος Marx αρχικά (μην ξεχνάμε πως το περίφημο «Κεφάλαιο» (Das capital) έχει ως υπότιτλο τη φράση «προς μια κριτική της πολιτικής οικονομίας» (za einer kritik der politischen Oekonomie).
Α) Marx και Οικονομία
Ο τροπικός Β. Δεσμός στις 8ο Ταύρου, στο δεύτερο μάλιστα οίκο και σε κρίσιμη μοίρα είναι ένδειξη ενδιαφέροντος για την οικονομία, πολύ περισσότερο που και τα δύο φώτα είναι σε οίκο και ζώδιο που συνδέονται με οικονομία (Ταύρο και δεύτερο οίκο). Ο κυβερνήτης πάλι των φώτων, αλλά και του Β. Δεσμού, η Αφροδίτη, πάλι στον Ταύρο, στον οίκο του «λόγου» (3ος οίκος).
Η εις βάθος ανάλυση της φύσης του καπιταλισμού απαιτεί πλουτώνια εμπλοκή· ας δούμε πως αυτή φαίνεται:
-Β. Δεσμός, Σελήνη, Ήλιος σε 45ο με τροπικό Πλούτωνα, κάτι που δείχνει «μοιραία» επίδραση στο λαό, μεγάλη επιρροή σε μάζες, μαζικές ενώσεις (μην ξεχνάμε πως η Κομουνιστική Διεθνής ήταν ένα «παγκόσμιο κόμμα» και τα κόμματα που συμμετείχαν σ’ αυτή ήταν τμήματα εθνικά αυτού του παγκόσμιου κόμματος).
-Ο Ήλιος με δραγωνική αναγωγή στις 5ο Κριού, πανίσχυρος (έξαρση) και με κόντρα - αντισκιά ακριβώς πάνω στον τροπικό Πλούτωνα (25ο Ιχθύων)
-Δραγωνικός Πλούτωνας στις 17ο Υδροχόου, με αντισκιά ακριβώς πάνω σε Τροπικό Ήλιο - Σελήνη· ο πλανήτης της ανατροπής (Πλούτωνας) από το ζώδιο της επανάστασης (Υδροχόος) εμπλέκεται με πλανήτες προσωπικούς (τα δύο φώτα) που είναι στον οίκο και το ζώδιο της οικονομίας (Ταύρο).
Φαίνεται, νομίζουμε, με την ιδιοσυναστρία τροπικού και δραγωνικού ωροσκοπίου η δυνατότητα εμβάθυνσης και κριτικής της πολιτικής οικονομίας. Ας δούμε, όμως, πως φαίνεται το επαναστατικό πρόγραμμα του Marx:
B) Marx και επανάσταση
Ο πλανήτης της επανάστασης ως γνωστόν είναι ο Ουρανός· ο Ουρανός στο τροπικό ωροσκόπιο στις 19ο Τοξότη, με αντισκιά εμπλέκεται με τροπικό Δία· μια αποκωδικοποίηση αυτής της δυναμικής δείχνει φιλοσοφική (Δίας) σκέψη ριζοσπαστική (Ουρανός) που εκφράζεται με κριτική στον καπιταλισμό (Αιγόκερως· το ζώδιο αυτό κατ’ εξοχήν συνδέεται με τον καπιταλισμό και θα το εξηγήσουμε αυτό στο τέλος του άρθρου μας αυτού). Όμως ο δραγωνικός Δίας είναι στο ζώδιό του, τον Τοξότη και ο Ουρανός στην έξαρσή του, το Σκορπιό (10ο) σε εμπλοκή με Ήλιο, Σελήνη, Δεσμό της Σελήνης του τροπικού ωροσκοπίου και 135ο ακριβώς με τροπικό Πλούτωνα. Άρα τα φώτα, που είναι στον Ταύρο, έχουν εμπλοκή και με Ουρανό και με Πλούτωνα, κάτι που δείχνει «επιθυμία για ελευθερία ή ανεξαρτησία» (Ebertin), αλλά και «τάση να επιφέρει αλλαγές με τη χρήση βίας».
Μην ξεχνάμε πως, κατά το Marx, «η βία είναι η μαμή της Ιστορίας» και η ανατροπή του καπιταλισμού θα γίνει με βίαιο τρόπο. Επίσης μέχρι την έλευση της αταξικής κοινωνίας θα υπάρχει μια μακρά περίοδος δικτατορίας, η δικτατορία του προλεταριάτου και, όπως έγραφε σε γράμμα του στον Κούγκελμαν, η αποδοχή της δικτατορίας αυτής είναι το σημείο διαφοροποίησής του από όλους τους άλλους σοσιαλιστές.
Όμως, όσο και αν ο Marx ήθελε να μείνει στη σφαίρα της επιστήμης και να μη δρα στο χώρο της ουτοπίας, όσο κι αν του προκαλούσε αλλεργία ο όρος «ιδεολογία» - που τη χαρακτήριζε «ψεύτικη συνείδηση»· βλ. το έργο του «Γερμανική Ιδεολογία» - έγινε όμως ιδεολογία και ουτοπία και, βέβαια, κάτι τέτοιο θέλει και Ποσειδώνα, ισχυρή εμπλοκή του Ποσειδώνα στο ωροσκόπιο. Ας δούμε λοιπόν το ρόλο του Ποσειδώνα στο ωροσκόπιο του Marx.
Γ) Marx και ουτοπία
Ο Ποσειδώνας στο τροπικό ωροσκόπιο είναι στις 26ο Τοξότη σε τετράγωνο με τροπικό Πλούτωνα και το μεσοδιάστημά τους είναι στις 11ο Υδροχόου, σε εμπλοκή με Ήλιο, Σελήνη του Marx, κάτι που δείχνει ροπή προς κάθε μορφή ουτοπίας. Επίσης ο δραγωνικός Ποσειδώνας στις 17ο Σκορπιού εμπλέκεται με όψη αντίθεσης με τροπικό Ήλιο- Σελήνη, κάτι που ενισχύει τη ροπή προς κάθε μορφή ουτοπίας. Πράγματι, όσο κι αν ο Marx ήθελε να μείνει στη σφαίρα της επιστήμης (γι’ αυτό και η εχθρότητα του προς κάθε μορφή μεταφυσικής) δημιούργησε ένα παγκόσμιο κίνημα που είχε έντονο μεσσιανικό - εσχατολογικό χαρακτήρα, μιας και έβλεπε ένα «τέλος» στην Ιστορία, που θα ήταν η αταξική κοινωνία που ως χαρακτηριστικό της θα είχε το «εργάζεσαι κατά δύναμιν, αμοίβεσθαι κατ’ ανάγκη». «Πάλι όραμα σας δίνω» για να θυμηθούμε το στίχο του Μιχάλη Κατσαρού.
Πάντως ασχέτως με τις επιφυλάξεις που μπορεί να έχει κάποιος για το Marx, όλοι συμφωνούν πως ήταν ένα πολύ δυνατό μυαλό που «σφράγισε» τη νεότερη σκέψη. Ας δούμε πως αυτό φαίνεται.
Δ) Μαρξ και διανόηση
Οι δύο πλανήτες της διανόησης, Ερμής και Δίας, σε ακριβέστατη εμπλοκή και πανίσχυροι: δραγωνικός Δίας στον Τοξότη, σε κρίσιμη μοίρα και στην έξαρση του Νότιου Δεσμού και τροπικός Ερμής στους Διδύμους, στην έξαρση του Βόρειου Δεσμού και σε κρίσιμη μοίρα κι αυτός. Το ότι και οι δύο πλανήτες είναι ακριβώς σε εξάρσεις των Δεσμών της Σελήνη, δείχνει πως η σκέψη του Marx (Ερμής - Δίας) επηρέασαν μεγάλες μάζες (Δεσμοί Σελήνης) και έφερε ποικίλες ενώσεις. (Οι Δεσμοί της Σελήνης συνδέονται με ενώσεις).
Ας προσέξουμε επίσης πως το δραγωνικό μεσοδιάστημα Κρόνου/ Πλούτωνα (12ο Υδροχόου) εμπλέκεται με τροπικό Ήλιο και Σελήνη, κάτι που δείχνει λιτότητα, εγκράτεια (έτσι έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του) αλλά και αυστηρή δομή, σύστημα αλλά και συγκεντρωτισμό (μην ξεχνάμε την αυστηρή δομή των κομουνιστικών κομμάτων με τη σιδερένια πειθαρχία και τον περίφημο «δημοκρατικό συγκεντρωτισμό»).
Τέλος, κάτι για τον πτωτικό Άρη του Καρκίνου· στο δραγωνικό είναι στις 12ο Διδύμων, σε μοίρα ταλέντου (το ‘χουμε ξαναγράψει πως η 12ο των μεταβλητών είναι μοίρα ταλέντου) και πανίσχυρος λόγω αμοιβαίας υποδοχής με δραγωνικό Ερμή, που είναι στην κρίσιμη μοίρα της 25ο Κριού. Πώς εκφράζεται η «πτωτικότητα» του τροπικού Άρη; Με βία στα θέματα του Καρκίνου (πατρίδα, θρησκεία, ομογένεια) που ο Κάρολος δεν τα αντιμετώπισε και με τον πιο αβρό τρόπο (μην ξεχνάμε τις «πλουτώνιες» εμπλοκές του Ήλιου του, που πιο πάνω αναλύσαμε).
Φυσικά δραγωνικό και τροπικό ωροσκόπιο είναι «γεμάτα» από Ε.Φ.Σ. (κρίσιμες μοίρες, απόλυτες εξάρσεις κ.ά.).
Κλείνουμε εξηγώντας αυτό που παραπάνω γράψαμε, γιατί δηλαδή ο Αιγόκερως είναι το ζώδιο που συνδέεται περισσότερο απ’ όλα τα άλλα με το κεφαλαιοκρατικό σύστημα. Προσέξτε τον παρακάτω συλλογισμό.
Αιγόκερως και καπιταλισμός
-Ο καπιταλισμός ως σύστημα προϋποθέτει την περίφημη «πρωταρχική συσσώρευση του κεφαλαίου».
-Για να υπάρξει αυτή η συσσώρευση απαιτείται λιτότητα, σκληρή εργασία, εγκράτεια (γι’ αυτό και ο άλλος μέγιστος κοινωνιολόγος, ο Max Weber, συνδέει τον καπιταλισμό με την «ασκητική» προτεσταντική ηθική στο έργο του «Η προτεσταντική ηθική και το πνεύμα του καπιταλισμού»).
-Όμως λιτότητα, ασκητισμός, εργασιομανία είναι ιδιότητες που αποδίδονται στο ζώδιο του Αιγόκερω, γι’ αυτό και τώρα που ο Πλούτωνας διασχίζει αυτό το ζωδιακό χώρο έχουμε μια πρωτοφανή παγκόσμια κρίση αυτού του συστήματος.