Salvador Dali
Η Σελήνη στον Κριό, σε σύνοδο με το Μεσουράνημα δείχνει να είναι και το «κλειδί» της ιδιαιτερότητας
από το Γ. Ριζόπουλο
Είναι μάλλον ...μάταιο να αναζητήσει κανείς την διαφορετικότητα που τον χαρακτήρισε ως δημιουργό αλλά και ως προσωπικότητα στο ζώδιο (Ταύρος) η τον Ωροσκόπο του (Καρκίνος).
Η Σελήνη στον Κριό, σε σύνοδο με το Μεσουράνημα δείχνει να είναι και το «κλειδί» της ιδιαιτερότητας ή-όπως διατείνονταν ο ίδιος-της μεγαλοφυΐας του, ωστόσο μια πιο προσεκτική ματιά στον αστρικό χάρτη του αποκαλύπτει και την καταλυτική επιρροή του Ιχθυακού Μεσουρανήματος και της συνόδου του αστρικού του Ωροσκόπου με τον τροπικό Ποσειδώνα.
Ο Δίας στο 10ο οίκο ...ανέλαβε την προώθηση του στους διεθνείς κύκλους (ως αστρικός σχηματίζει ένα τετράγωνο με τη Δήμητρα) και τα υπόλοιπα ήταν θέμα ...χρόνου.
Όσον αφορά την υπερρεαλιστική αντίληψη για την Τέχνη, το τ-τετράγωνο της εξπρεσιονιστικής Σελήνης στον Κριό (πάνω στο Μεσουράνημα) με τον Ουρανό και τον Ποσειδώνα είναι ίσως ότι πιο αντιπροσωπευτικό αστρολογικά, αφού οι δύο αργοί πλανήτες ήταν ουσιαστικά αυτοί που «γέννησαν» τον υπερρεαλισμό στις αρχές του περασμένου αιώνα ((ο Ουρανός σε αντίθεση-ως αστρικός-με τον Ποσειδώνα).
Και από αυτήν την άποψη δεν ήταν καθόλου τυχαίο το ότι ο Νταλί εισηγήθηκε μια από τις βασικές «τεχνικές» του υπερρεαλισμού, την «παρανοϊκό-κριτική μέθοδο», σύμφωνα με την οποία ένας καλλιτέχνης εκφράζει τις αρχετυπικές αξίες και φθάνει στο μέγιστο της δημιουργικότητας του όταν βρίσκεται στο χαμηλότερο κατώφλι της συνειδητότητας του.
Επί προσωπικού, η ικανότητα άντλησης περιεχομένων του Ασυνείδητου οφείλει πολλά στην θέση των δύο πλανητών στον άξονα 6ου-12ου οίκου, με τον αστρικό Ωροσκόπο μάλιστα να ενεργοποιεί αυτή τη δυνατότητα σχηματίζοντας μια αντίθεση ακριβείας με τον Ουρανό.
Η τάση του πλανήτη για πειραματισμούς φάνηκε και στην τελευταία περίοδο της ζωής του Νταλί, όταν έστρεψε το ενδιαφέρον του στις επιστημονικές ανακαλύψεις, ιδιαίτερα σε εκείνες που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην τέχνη (όπως η ολογραφία), ενώ μέσα στην ...τρέλα του συνέλαβε και εισηγήθηκε δεκάδες τεχνολογικές, όσο και εικαστικές καινοτομίες, από περιστρεφόμενα γλυπτά-ανεμιστήρες μέχρι διάφανα μανεκέν και συμπληρωματικά στήθη στην πλάτη!.
Στον αντίποδα των ρηξικέλευθων δημιουργιών του, ο Νταλί υπήρξε εξαιρετικά συντηρητικός στις πολιτικές του αντιλήψεις, όσο και «υλιστής» σε σχέση με το χρήμα. Κατηγορήθηκε συχνά ως ...φραγκοφονιάς, κάτι που με δεδομένο το τετράγωνο του Ήλιου και του Ερμή με τον Κρόνο στον 8ο οίκο σε συνδυασμό με τον γωνιακό Δία, δείχνει μάλλον ...φυσιολογικό.
Ανεξάρτητα από αυτό όμως, αξίζει να σημειωθεί ότι αντίθετα με ότι θα πίστευε κανείς ο πραγματιστής και «λεπτολόγος» Κρόνος είναι εξαιρετικά ενεργός στους χάρτες των περισσότερων ζωγράφων, αφού για να φθάσουν σε οποιοδήποτε επίπεδο δημιουργίας οφείλουν πρωτίστως να γνωρίζουν άριστα σχέδιο.
Στην προσωπική του ζωή ο Σαλβαντόρ Νταλί είχε πολλές παραξενιές και εμμονές, προερχόμενες ουσιαστικά από την επιρροή του Ουρανού.
Με τη «γυναίκα της ζωής του», την (Παρθένο) Γκαλά, την οποία κυριολεκτικά «άρπαξε» από τον πρώτο της σύζυγο Πωλ Ελυάρ, είχε ακραίες εμμονές θεωρώντας την κάτι πολύ περισσότερο από μούσα. Μετά το θάνατο της το 1982, ουσιαστικά κατέρρευσε και ο ίδιος, μη βρίσκοντας πια κανένα λόγο να παραμένει εν ζωή.
Γι αυτό και η φωτιά που ξέσπασε στο διαμέρισμα του το '84 και από την οποία τον γλύτωσαν στο παρά πέντε, θεωρήθηκε από πολλούς ως απόπειρα αυτοκτονίας.
Οι σύνοδοι του αστρικού Άρη με την τροπική Αφροδίτη και του αστρικού Πλούτωνα με την πολυαστρία στον Ταύρο δίνουν μια αντιπροσωπευτική εικόνα του πάθους και των συναισθηματικών εμμονών του εμπνευσμένου καλλιτέχνη, δυστυχώς όμως η παρουσία του Πλούτωνα στον 11ο οίκο είχε μερικές ακόμη δυσάρεστες συνέπειες.
Πέρα από την ουσιαστική απομόνωση του, εξ αιτίας των πολλαπλών διαφορών και διαφωνιών του με όλα σχεδόν τους σύγχρονους του υπερρεαλιστές-κάτι που θα μπορούσε να αποδοθεί και στα τετράγωνα από τον Κρόνο-η ζωή του Νταλί, ελέω της συνόδου του αστρικού Πλούτωνα με τον Άρη, σημαδεύτηκε από την απώλεια του πολύ καλού του φίλου Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ο οποίος εκτελέστηκε από τους Φρανκιστές κατά τη διάρκεια του Ισπανικού εμφυλίου.
Ο Νταλί πέθανε στις 23/1/89 με τη νευρική του ισορροπία ταλαιπωρημένη και προδομένη από τον πλανήτη που τον ανέδειξε. Γιατί αν ο Δίας στο 10ο συνέβαλε στη φήμη του, ο Ουρανός ήταν εκείνος που τον προίκισε με την αστείρευτη ιδιαιτερότητα του. Απλά ένας Ουρανός στον 6ο οίκο έχει συχνά και τις παρενέργειες του...