Η ψυχολογική δύναμη του χρώματος στο marketing
Τα εργαστηριακά τεστ και η εμπείρα έχουν αποδείξει ότι υπάρχει ενέργεια στα χρώματα που επιδρά και στον τρόπο που αγοράζουμε καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες
Η αντίδραση του χρώματος στην ψυχολογία μας είναι κληρονομική αλλά και αποτέλεσμα μάθησης. Εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως είναι το φύλο, η ηλικία, η ευφυΐα και η μόρφωση. Επίσης η θερμοκρασία, το κλίμα, το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον και οι τοπικές παραδόσεις έχουν επίδραση στον τρόπο που αντιδρούμε στα χρώματα.
Όταν η κοινωνική μας θέση μεταβάλλεται οι προτιμήσεις μας στα χρώματα προσαρμόζονται στις καινούργιες συνθήκες ζωής μας. Το ίδιο συμβαίνει όταν αλλάζει το εισόδημα μας ή η επαγγελματική μας κατάσταση.
Κατά κανόνα όμως οι άνθρωποι αντιδρούν με προβλέψιμο τρόπο στα χρώματα. Τα εργαστηριακά τεστ και η εμπείρα έχουν αποδείξει ότι υπάρχει ενέργεια στα χρώματα, η οποία επιδρά στην υγεία, την ευεξία, την απόδοση στην εργασία, στην ασφάλεια μας, στον τρόπο που αγοράζουμε καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες.
Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι νοιώθουν ασφαλείς όταν βρίσκονται σε ένα πράσινο περιβάλλον. Οι εργάτες που εργάζονται σε περιοχές με αυτό το χρώμα νοιώθουν στομαχόπονους σπανιότερα ή πιο ήπια από εργάτες που δουλεύουν σε περιοχές με άλλα χρώματα.
Το πράσινο μαλακώνει τον πόνο και τη δυσφορία γενικά, γι αυτό είναι και το κύριο χρώμα στα νοσοκομεία και τις κλινικές.
Το ανοιχτό γαλάζιο είναι γνωστό σαν το χρώμα που ρίχνει τη θερμοκρασία του σώματος. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι στον ίδιο χώρο ένας άντρας μπορεί να νοιώθει πέντε βαθμούς περισσότερη ζέστη από μια γυναίκα. Γι αυτό το λόγο σε εργοστάσια ή γραφεία που η πλειονότητα τους είναι άντρες, οι ειδικοί βιομηχανικοί σύμβουλοι συστήνουν να βάφονται με γαλάζιο χρώμα, ενώ σε μέρη που δουλεύουν κυρίως γυναίκες συμβουλεύουν να βάφονται σε χρώμα καμηλό ή ανοιχτό καφέ γιατί δημιουργεί ένα αίσθημα ζεστασιάς. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο γίνεται οικονομία στην θέρμανση.
Οι ειδικοί στα χρώματα μας λένε ότι το καφέ είναι το χρώμα που συμβολίζει το μη επίσημο και έτσι παροτρύνει τους άλλους να ξανοιχτούν και να μιλήσουν ελεύθερα. Είναι λοιπόν κατάλληλο για συμβούλους γάμου, ιδιωτικός ντετέκτιβ, ανταποκριτές εφημερίδων και επαγγελματίες που κάνουν τη δουλειά τους μέσα από συναντήσεις και συλλογή πληροφοριών.
Το πορτοκαλί είναι το χρώμα του απλού ανθρώπου και απευθύνεται σε μεγαλύτερη κλίμακα ανθρώπων. Διακηρύσσει ότι το προϊόν είναι κατάλληλο για όλο τον κόσμο. Μπορεί να κάνει κάτι ακριβό να φαίνεται φτηνό.
Το κίτρινο δείχνει ότι το προϊόν ή το αντικείμενο προς πώληση είναι φτηνό. Κίτρινα λουλούδια έξω από ένα σπίτι που είναι προς πώληση κάνει τον υποψήφιο αγοραστή να το δει σαν ευκαιρία και επιταχύνει την καταβολή της προκαταβολής. Σημειοδοτεί επίσης προσοχή, γι αυτό το χρησιμοποιούν τα σχολικά λεωφορεία και τα ταξί.
Στον αντίποδα του κίτρινου από καταναλωτικής πλευράς είναι το βυσσινί το οποίο ανεβάζει τη θέση ενός προϊόντος ή απευθύνεται σε ειδική κατηγορία καταναλωτών. Οι άνθρωποι της ανώτερης τάξης έλκονται από αυτή την απόχρωση. Αποτρέπει όμως τις κοινωνικοοικονομικές κατώτερες τάξεις να αγοράσουν αγαθά και υπηρεσίες. Αυτό το χρώμα κάνει τα άτομα με χαμηλό εισόδημα να νοιώθουν άβολα.
Το βαθύ πράσινο είναι επίσης το χρώμα των υψηλών εισοδημάτων. Δίνει κύρος στα προϊόντα όπως τα ακριβά αυτοκίνητα. Στις υπηρεσίες δίνει την αίσθηση ότι μπορεί να κοστίζουν κάτι παραπάνω αλλά αξίζουν τα χρήματα που πληρώνει κανείς. Το «καλύτερο» έχει σαν δείκτη στάτους το βαθύ πράσινο.
Το κόκκινο κάνει τους ανθρώπους να μην συνειδητοποιούν το πέρασμα του χρόνου, γι αυτό χρησιμοποιείται στα καζίνο και τα μπαρ. Κάνει επίσης το φαγητό πιο γευστικό και παροτρύνει τους ανθρώπους να τρώνε περισσότερο. Οι ιδιοκτήτες εστιατόριων για να κάνουν τον πελάτη να παραγγείλει περισσότερο φαγητό χρησιμοποιούν κόκκινα τραπεζομάντιλα ή κόκκινες χαρτοπετσέτες που δίνουν κέφι και ευεξία.
Το γκρι διεγείρει τη δημιουργικότητα και συμβάλει στην επιτυχία. Τα μη δημιουργικά άτομα όμως βλέπουν το γκρίζο σαν καταθλιπτικό χρώμα. Επίσης το αντιπαθούν όσοι μεγάλωσαν σε μέρη χωρίς βλάστηση ή κοντά σε μεταλλεία.
Το μαύρο συνδέεται με κακά πράγματα και προκαλεί φόβο. Δίνει την αίσθηση του μυστηρίου και του κάτω κόσμου. Ωστόσο σημειοδοτεί και την αξιοπρέπεια, τον εκλεπτυσμό, τη δύναμη, την εξουσία και την πίστη. Οι ειδικοί στο μάρκετινγκ ξέρουν ότι πουλάει αυτοκίνητα, όχι όμως αεροπορικά εισιτήρια. Γι αυτό τα επιβατικά αεροπλάνα έχουν χρώμα ασημί ή άσπρο αλλά ποτέ μαύρο.
Το λευκό από την άλλη έχει συνδεθεί με το καλό. Δίνει μια αίσθηση καθαριότητας, ευγένειας και τυπικότητας. Έτσι μια νοσοκόμα ντυμένη στα λευκά δίνει την εντύπωση ότι είναι πιο ικανή στη δουλειά της από μια ντυμένη σε οποιοδήποτε άλλο χρώμα. Είναι ακόμα το χρώμα που συμβολίζει αγνότητα γι αυτό είναι το χρώμα που επικρατεί στα νυφικά.
Ακολουθεί το χρώμα στους τοίχους και τα ρούχα μας
Διαβάστε επίσης
Τα χρώματα και οι ψυχολογικές επιρροές τους
Δείτε επίσης:
Η Νία Θεοφανίδου μιλάει για την ψυχολογία των χρωμάτων!